torsdag 3. januar 2013

Masse rykter om løypekjøring i Drammen

Jeg har hatt en samtale med Bjørn Ringstad i Drammen kommune i dag og vil kommentere en del rykter som har oppstått på bloggen. Ringstad har ikke fått signaler om å trappe ned løypekjøringen i Drammen. Tvert i mot så skal det nå investeres i en ny løypemaskin med fres på Strømsøsiden, slik at kvaliteten på sporene her vil bli enda bedre.

Videre så er det ikke slik at løypekjøringen på Strømsø i sin helhet er outsourcet, i noen tilfeller i starten av sesongen så har Drammen et samarbeid med Konnerud IL om kjøring av løyper i Strømsåsen (pga tilgjengelighet for maskinen som står på Olsrud/Dalen). Og annenhver helg så er det et eksternt selskap som kjører løyper, slik at Drammen kan fokusere sine ressurser til nordsida av elva.

Nå på morgenen kjører Drammen spor opp mot Tverken, med det ser ut til at løypemaskinen har stoppet.

Lier kjører alt av løyper i Eikseterområdet, samt rundene på Tverråsen og Storsteinsfjell.

Oppdatering torsdag kveld: Plutselig er det 5 til 6 grader inne på skauen, merkelig værskifte. Når det er så varmt er det knapt noe voks som virker. En mulighet er silverklister, som tåler litt blandingsføre. Men jeg er ikke sikker på smøringen i kveld dessverre.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hei. Vet du om det er Drammen eller Lier som kjører opp løypa ned til Flåtan?

Torleif sa...

Hei Gunnar!

Vet du noe om planer for katthusdalen fremover?
Er det så ødelagt etter flommen at det ikke blir kjørt i det hele tatt i år?
Blir traseen reparert til neste sesong?

Dagis sa...

Godt du fikk avkreftet ryktene Gunnar. Dette er jo bare godt nytt. Fint med et lite dryss i dag selv om det for min del betyr av med klister og rens av familiens skipark. For klister med dekning blir litt risky i dag gjør det ikke?

Anonym sa...

Det er Drammen som kjører ned til Flåtan.

Per Olav Horne sa...

Drammen kommune(DK)melder følgende: Grunnet problemer med hydraulikken til sporsetteren på løypemaskinen settes det nå kun ett spor på nordsiden av byen der DK kjører løyper. DK beklager at standarden blir noe redusert i denne perioden. Så fort skaden er reparert vil det igjen bli satt nytt dobbeltspor.

Anonym sa...

Hei
Jeg er også nysgjerrig på Katthusdalen. Kommer det spor?

Byråkraten sa...

Kattusdalen vil ikke bli kjørt i vinter, Frida har skylden. Løypa vil bli preparert igjen når Selvik Bruk som grunneier får bygget ny skogsbilvei etter flommens herjinger. Hi

Anonym sa...

Nettopp gått en kort treningstur fra Flåtan-Spiralen-Strong. Fantastiske forhold.

Dagis sa...

Hvordan var snøen der oppe nå? Ser at det er pluss i høyden men kaldere i byen. Hva smurte du med?

Tjuvtrener sa...

Gikk en tur ved eiksetra, skimten, tverken i formiddag på vr 50 / 55. Tørr snø.

Anonym sa...

På Liersiden var det -2, rundt Spiralen var det -1 til 0. Snøen smeltet fra trærne. Smurte med et lag V40 og et lag V55. Fungerte veldig bra. Temraturen har steget noe i ettermiddag, samt at vinden har økt i Lierdalen. Usikker på hva jeg skal smøre med i kveld.

Anonym sa...

Fasinerende hvordan det virker som om noen går på ski hele døgnet...når de ikke kommenterer på bloggen, da ;)

Daniel Lillegård sa...

Litt off-topic, men det må frem! Jeg er så takknemlig for denne bloggen. Prepping av ski har frem til nå vært ren gambling for min del, denne sesongen ser jeg at andelen glipptak er forsvinnende liten. Det fører til skikkelig kvalitetstid på skauen og ikke minst en rygg som har det mye bedre når jeg kommer hjem. Tusen takk! - Daniel

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk