fredag 11. januar 2013

føreoppdatering for helga

I dag kjører Drammen hele hovedløypenettet, og det aller meste er nå åpent før helga.

Lier kjører nå på morgenen alt fra Eiksetra til Saga og Kanada, samt ut til Fallet og opp tiø Djupbommen. Det kjøres også fra Røine og inn til Breili.
Seinere i dag vil alt i Eikseterområdet bli kjørt, også opp til Skimten og Tverråsen. Men merk at det er lite snø i utforkjøringer både i Dritarbakkane og på Storsteinsfjell. Vær forsiktig!

Ringstad i Drammen kommune melder om følgende: løypa fra Hellashytta via Nelandkleiva til Kølabånn preppes ikke før drt kommer mer snø. Dette gjelder også Drafnkollen og ned til Stasjonskameratene.

Smøretipset er det samme.

Det er meldt ordentlig kaldt til helgen, og i en kommentar spørres det om klister da er løsningen, selv om snøen er grov. Min erfaring er at det er snøtypen som er avgjørende for  valg av smøring. Samtidig kan det kanskje funke med isklister i bånn og voks oppå. Her er jeg veldig åpen for kommentarer, men selv ville jeg valgt klister, muligens rent isklister, men et meget tynt lag som må få herde i kulda før man går på det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Heisann!
Meldt ned mot 13 kuldegrader i helga.
Jeg kan ikke skjønne at tipset om universal-klister fortsatt kan gjelde? Selv om snøen er grovkornet, må det vel holde med et isklister + voks-dekning der det blir kjørt nye spor?
Trodde rent klister i slik kulde ble trøbbel?

Anonym sa...

Det fungerte veldig bra med isklister i bånn og universalklister i dag, var -8,5.

Anonym sa...

VR45 satt som bare det i kveld på tverråsen! litt isete og ikke fullt så godt mellom spiralen-landfalltj-tverken, men nykjørt ved skimtheia og tverråsen gjorde at det ble kjempeføre med kun VR45 som sagt.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk