torsdag 22. januar 2015

Farlige kjøreforhold til Landfalltjern!!

Sender også en hilsen til alle de som sto fast i bakkene ned fra Landfalltjern i går (jeg sto der i 1,5 timer!). Ingen sure miner hos noen. Heldigvis kunne Viking ordne opp og få de to bilene som hadde kollidert opp av grøfta.

Men jeg vil advare folk mot å kjøre opp der - uten 4x4 går det ikke, men husk at det er svaært glatt på vei ned, så her må man være svært forsiktig. Det beste er nok å ikke kjøre opp til Landfalltjern mens snøværet pågår fordi det er fort gjort å dunke borti biler på vei opp når man selv kjører ned. HEedigvis slapp jeg det selv i går, men flere andre var ikke så heldige.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du om det er Drammen kommune eller Nedre Eiker som kjører fra Marivann-Solbergmoen-Drammen skisenter ?

Gunnar Schei sa...

Det er Nedre Eiker :)

Anonym sa...

Hvis det er vanskelig å kjøre til Landfalltjern, er det jo skuffende at det ikke blir kjørt ned til Skiheisen (Aron) og heller ikke 800-metern mellom Aronsløkka og Solberg Spinneri og videre til Batteriet. Det ville jo avlastet en hel bydels behov for å kjøre til Landfalltjern...

Anonym sa...

Synd at det skal være så kinkig å komme opp til landfall . alltid et lite sjangse spill nå , og mister man fart i svingen er man 'ferdig'.. Nesten så du må starte med 'føreforhold for bil' opp til landfall.

Kaptein Knutsen sa...

Etter flere opplevelser med kaos opp til Landfalltjern i fjor så har jeg droppa det som utgangspunkt i år. Det er for mange som er dårlig skodd og/eller ikke kan kjøre bil. Spiralen funker jo på et vis, men problemet er alle som går til fots og ødelegger sporene der. Jeg har den siste uka tatt Turheisen/Aron opp nesten daglig, og det er en flott måte å komme seg ut i marka på, man havner også litt utenfor allfarvei og slipper å gå i kø. Har også gått opp til fots når heisen ikke har gått, det er fin oppvarming. De første dagene måtte man tråkke spor et stykke, men nå er det meste kjørt. De par hundre meterne fra heisen og opp til Kamstrup er såpass steinete at det kan være lurt å ta dem til fots inntil det er preppet en skikkelig såle der. Når løypa fra Marimyr over Gladbakk/skytebanenn/Solberg blir kjørt kan man benytte den ned igjen, fremfor å ta heisen eller ploge ned alpinbakken. Den kan selvsagt tas opp også hvis man orker kilometervis med motbakke :-)

Runar sa...

@Knutsen
Jeg tar også ofte heisen eller går opp, dessverre starter de ikke å kjøre før kl 17 på hverdager, en time tidligere hadde gjort mye mtp dagslys. Det er god trening å gå opp, men en blir litt lei etterhvert, etter å ha gått den i noen år, turen starter jo med den tyngste biten og fiskebein i 25minutter er ikke allverden inspirerende:-) Greit nå som snøen er tørr og fin men straks verre å gå der når løypa blir isete og hard...

Håper på mer snø så den flotte traseen opp til Marivann kan benyttes, den vil jeg anbefale til de som ikke har gått der før.

Har ofte fått store riper/skader i skia ved å kjøre ned de siste bakkene til turheisen/Gamledammen fra Kamstrupkrysset, anbefaler folk å være forsiktige der nå da det må mer snø til for å dekke steinene. Veien skal utbedres til sommeren slik at man også kan sykle der. Aron er forøvrig som du sier ett veldig bra utgangspunkt som fler burde benytte istedenfor Landfalltjern, det er bare den korte bakken fra Gamledammen så er man på Kamstrup og så og si midt i de fineste skiløypene i marka.

Anonym sa...

Har tenkt en del på det med veien opp til Landfaltjern, trenger ikke være dårlig sjåfør, for og ikke komme opp der, selv 4x4 sto fast der i fjor vinter. Veien før den bratte bakken er veldig smal, stor fart er kun mulig når du kan se lys fra andre biler på kvelden.
Hele vinteren ser en i brøytekantene og autovernet, at biler har blitt skadet, samt plastdeler som ligger strødd. Hva koster dette i forsikringsskader? Veien burde vært gjort om spesielt den omtalte bakken men, også første bakken fra automat, som en ikke får fart opp.
Du bør være litt over middels sjåfør for kunne utfordre de bakkene på vinteren.
Skulle vært moro med webcam eller jaktkamera satt opp i den bakke

Veldig mange dropper dette området på grunn av det, vet aldri hvordan det går i den omtalte bakken, før en sklir baklengs nedover. Selvfølgelig burde de fleste kjøpt 4x4, men i disse miljøtider er det mange, som velger andre biler. Veier i dag, skal vedlikeholdes og ha standard vanlige biler kan kjøre på.
Parkeringsplassene 4 stk er ofte fulle på de beste helgene, vinterstid, altså mye brukt.
Drammens beste skiområde er ikke tilegnelig fra Drammen!!!!!
Du kan nå det med heis, fra Nedre Eiker og Lier ( og selvfølgelig alle bakkene helt fra sykehuset hvis noen ønsket å kommentere det.)
Dette er ikke drammen verdig!
Er kommunen klar over hvor stort problemet er?

Anonym sa...

Jeg har prøvd mange ganger å få de i nedre eiker til å hvertfall kjøre en såle fra batteriet, men tror de vil ha 1,5 meter med snø før de vurderer det, helt latterlig...

Anonym sa...

Ble stående selv i kaoset, men kom meg ned igjen og startet heller ved stibolten. Fordelen er da også at man får varmet godt opp ved å forsere Stankebakken. M.a.o - det finnes alternativer - man MÅ ikke kjøre helt opp for å få seg en fin tur innover i marka :)

Anonym sa...

Skru av ESP/antispinn slik at bilen kan akselrere og generere nok fart opp bakken. ESP/antispinn er en sikkerhet på motorvei, skal absolutt ikke benyttes når man skal opp vanskelige bakker om vinteren. Kommer alltid opp, piggfrie vinterdekk og ESP av. Forøvrig vanlig tohjulstrekk.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk