mandag 26. desember 2011

Skiføre kun i Lier og på Konnerud

Mildvær og særlig vind tærer raskt på snøen, og de aller fleste steder har vinden slipt ned skiføret og det er veldig isete.

De mest stabile forholdene finner vi pr i dag i Lier, hvor det i dag kjøres spor fra Eggevollen til Eiksetra, videre til Løken over Snaret ned til Grunnvannet og opp til Svarthamna. tur retur her er nesten 15km.

Det vil neppe bli kjørt noe mer utafor Eikseterområdet før det kommer mer snø, noe som er meldt nyttårshelga.

Det er ca +2 grader nå, jeg ville prøvd med VR60 i de nykjørte sporene fra Eggevollen, men med varmen nå, vil vi snart ha klisterføre, kanskje allerede i dag. LF 10 glider. Husk grunnvoks i bånn, så holder smøringen lenger.

Et tips nå i overgangen kan være å bruke såkalt klister med sikring, altså et tynt-tynt lag klister i bånn, som helst varmes inn og avkjøles, og deretter voks oppå, feks VR60.

Oppdatering ettermiddag, 2.juledag: Nå har det også blitt kjørt på Konnerud skistadion, og det er helt OK forhold her. Det er mange plussgrader nå, så jeg vil nok definitivt anbefale kilster med sikring. Et brukbart alternativ kan være kun sølvklister, feks Rode Silver, som tåler at grovkornet og finkornet snø er blandet sammen. I morgen vil det være rent klisterføre, feks med universalklister.

Ingen kommentarer:

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk