onsdag 5. mars 2014

Våt snø og varierende forhold

Denne vinteren fornekter seg ikke, og det kommer stadig mer snø i høyden og mer regn i lavereliggende områder. Så smøringstipset er veldig avhengig av hvor du skal gå.

Det er varmegrader og veldig våt snø de fleste steder. Uten at jeg har vært ute i skogen i dag, så tror jeg at en klister som tåler blandingsforhold, feks Swix KX40S, eller Rode Silver, vil fungere godt. DEt er flere som rapporterer om at VR62 og VR70 også kan fungere.

Drammen har i dag kjørt fra Sparavollen til Tverken, Skimtrunden, Marimy og Kamstrupen. Løypene i Liers teig fra Eggevollen til Svarthamna og Tverråsen samt Storteinsfjell skal også preppes i dag.

5 kommentarer:

Haflan sa...

Noen som vet om det har snødd så mye på nordsida i Drammen at det er mulig med rubb-ski i dag? Det var ikke optimalt i går, litt for mye is

Runar sa...

Synes det er vanskelig med alle de typer klister vi har idag,du anbefaler rode silver,har prøvet swix silver noen ganger men synes den dras av og bakover i glidsonen veldig fort. Jeg har da lagt den oppå annet hardere klister, skal silver legges uten noe under kanskje?
Jeg blir lite klok av det som står angitt på pakningene, de fleste er jo angitt for våt eller frossen kornet snø. Du anbefaler bl.a kx40s idag, men hva med kx35 eller rode rossa?
Det var faktisk enklere å gå på ski dengang man hadde tre-fire typer voks,blå,fiolett,rød og isklister pluss universal vm :-)

Torgeir sa...

... ja, eller man kan ha et noe mer avslappet forhold til all denne smørehypen, og heller legge det i banken som en god treningsøkt om det skulle glippe litt her og der eller vre litt dårlig glid. Jeg tror de fleste har bedre av å gå 30 minutter ekstra på ski enn å bruke de 30 minuttene til å finjustere smøring.

Gunnar Schei sa...

sannheten er vel at det finnes veldig mange typer som har overlapp - og at det stadig kommer nye ting som fungerer bedre enn det gamle.

felles for klister er at det MÅ få hvile litt på skia før dere begynner å gå. Hvis dere legger det på med tommelen ute i skogen (slik at klisteret blir varmt) og så går med e ngang - så vil det dras utover bakskia. Det må få herde litt ute i friluft - derfor pleier jeg å smøre for keg drar hjemmefra og lar skia stå ute litt før jeg drar avgårde

plankepetter sa...

Akkurat tilbake fra tur fra Stiboltkrysset opp til Skimtrunden. Smurte med rødt klister KR 70 oppå gammelt isklister, satt som et skudd hele veien uten antydning til ising.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk