torsdag 29. desember 2022

Flotte muligheter de fleste steder

Det har kommet opp mot 10 cm snø i natt, men i lavere områder er det noe regn i lufta. Oppe over 400moh er det flotte forhold nå, men noe snø i lufta.

Akkurat nå er ca ca -2 grader og jeg ville forsøkt meg med Rode Multigrade (violet) eller swix VR45.

Det er kjørt fra Spiralen til Skimten i dag og ut på Kamstrupen, samt Eikseterområdet inkl Tverråsen og Storsteinsfjell. Det er meget fine forhold i Ulevannsområdet. Var ute i går og gikk fra Ulevann til Bordvika rundt Vrangla, der er det 50cm snø og anbefales! Det meste er også kjørt på Konnerud og ved Mif-hytta

6 kommentarer:

Runar sa...

I formiddag gått fra Gamledammen Bolstadveien rundt skimtrunden-storstein og tverråsen. Det kom yr/regn som la seg som et tynt islag i sporene etter at de kjørte, så det ble mye glipptak, brukte vr 45 og vr50, mykere hadde vi ikke med, og det ble glipptak i det uendelige etterhvert. Felleskidagen da en valgte smøreski.. De jeg så med feller hadde godt feste og god glid.

Anonym sa...

God glid med felleski?! Det har jeg aldri opplevd...

Runar sa...

Da har vi forskjellige erfaringer. Jeg har hatt en del turer der mine har glidd like bra som smøre-racingskiene til treningskamerater og andre jeg har møtt underveis. Det har med modellen man kjøper å gjøre mtp spennet, racing felleski er veldig gode, og selvfølgelig har det med føret å gjøre. Er det "rufsete" med enten endel løs snø i sporene/traseen eller ikke gode plane sporsettinger, så lugger de og glir veldig dårlig. I dag så jeg de gav veldig godt feste, og det er jo en del av regnestykket. Under gode forhold velger jeg aldri felleskiene.

Anonym sa...

Felleski er helt gull for min del! Nå er det bare å komme seg ut på tur, uansett skitype❄️✨ God tur☺️

Runar sa...

Løypekjørerne har visst tatt seg en lengre "lunsj" igjen siden ingenting kjøres opp. Satsa på at løypene var myke etter et døgn med plussgrader og regn, men de var klink is. Bortkasta tur opp med aronheisen i dag. Gikk opp til Tverråsmyra og over den, men det er ikke noe poeng å gå nå og valgte å bære skiene nedover. Snøen(mengden) ser ut til å ha holdt seg bra i regnet, det er så og si tørrsnø under et tynt skarelag i terrenget, traseene er altså ren is. Smøretips i dag: ..piggtråd eller annet med godt bett..

Gunnar Schei sa...

takk for alle kommentarer.
Felleski: Problemet er at fellen under skia alltid vil være tykkere enn et lag med smøring/smurning. Så det vil alltid bremse mer enn en smøreski (som er riktig smurt) ved absolutt alle typer forhold. Men fordelen er at det kan gi bedre feste og fungere på ulike temperatursoner. Men for folk flest så betyr ofte gliden mindre enn festet. For min del så velger jeg aldri felleski :)

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk