torsdag 5. mars 2015

Klisterføre - kaldt om natta og varmt om dagen

I dag har Drammen kjørt fra Spiralen til Tverken og Skimtrunden samt Kamstrupen og tilbake fra Marimyr via Goliaten. Lier har kjørt Eggevollen-Eiksetra.

På Konnerud er det kjørt Olsrud/Dalen-Sifhytta, samt på Stadion.

Det er flere minusgrader om natta men mye varmere på dagen (opp mot +5), noe som betyr at snøen er grovkornet og tidvis veldig hardt. Jeg benytter for tiden grunnklister (blå) som er smeltet inn og avkjølt. Deretter aktuell klister på føret. På dagtid er det typisk Rode Multigrade klister. På kveldstid har jeg brukt kun isklister.

4 kommentarer:

Torleif sa...

Jeg svarer meg selv litt fra forrige tråd.
Gikk i går ettermiddag/kveld Landfall - kamstrup - marivann - ulevann - vrangla - sandungen - bordvika (glitre) - langvannet - svarthamna - vrangen - eiksetra - tverråsen - landfall.
Utrolig fint føre bortsett i "høyden" over ca 400 meter hvor snøen fortsatt ikke er særlig omdannet. Litt isete kun i de siste bakkene ned mot landfall igjen.

Gikk på isklister + blandet rode multigrade og violet special. Hadde knallski hele veien.

Første gangen jeg har gått ned til Glitre, det var brøytet langs sandungen.. Pleier det alltid å være det, eller er det som oftest skiløype hele veien rundt?

Torleif sa...

Skulle selvfølgelig stått "Utrolig fint føre i "høyden", men har sniki seg med en "bortsett" inni der...

Runar sa...

@Torleif
Pleier ihvertfall være brøytet på veien som går rundt Glitre i sydenden, så at det var satt skispor en vinter på veien retning Glitre fra Sandungskrysset, men om det gikk som en runde rundt vannet vet jeg ikke. Syns det er litt nedtur å gå til Glitre pga de brøyta veiene.
Men var det sporsatt fra Bordvika opp til Tretjerna og løypa til Langvann?

Gikk kort tur igår inn Kamstrup til Marimyrkrysset og Tverken, løypa videre til Ulevann så isete ut for meg men den ble kanskje kjørt i løpet av dagen?

Torleif sa...

Runar:
Jeg fulgte veien på sydsiden av Sandungen, mulig det hadde vært litt mer skiløype om jeg hadde gått på andre siden. Synd det blir brøyta ja, men det gikk til dels an å stake i veien nedover.

Ja, det var sporsatt fra bordvika og opp forbi tretjerna til vrangla og videre til langvann.

Tror ikke løypa fra marimyr til ulevann var kjørt siden tirsdag (ifølge skisporet og løypetelefonen). Den var hard, men vil ikke si den var veldig isete.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk