Det har vært etterspurt i kommentarer hvordan man sikrer seg god glid på skikkelig kaldt før og nysnø. Derfor gjentar jeg smøretipset før Hauern i 2011, hvor det var -24 på start.
1. Bruk ski med en fin struktur, helst ski uten altfor mye spenn, særlig gjelder dette om det er litt løse forhold i traseen, feks ved mye nysnø.
2.
Det vanskeligste er gliden. Legg derfor litt arbeid i
å legge på glider, jeg vil anbefale Swix CH4 som er utmerket ved
skikkelig kalde forhold. Når
det er så kaldt har ikke fluorglider noen fordel, fordi fluoren i
hovedsak gir fordeler når vann (og smuss) skal transporteres vekk fra sålen. Husk at CH 4 er en veldig
hard voks, og det tar mye lenger tid å børste den av etter at du har siklet
sålen.
3. Bruk en bronsebørste som vanlig, avslutt med noen drag med
en nylonbørste. Jeg har også god erfaring med å tørke av sålen helt til
slutt med en nylonstrømpe (men kanskje er dette overtro..?)
4. Bruk en grunnvoks, tynt, som du smelter inn og korker ut.
5.
Feste er enkelt, nesten uansett hva du gjør så vil skiene sitte. Jeg
skal bruke grønn swix, blandet med omtrent like mye blå swix, annenhvert
lag. Jeg legger på totalt 5 lag, meget tynne lag. Husk at dess flere
"nervelag" du legger, dess mer vil det bremse i den finkorna, kalde
snøen. Husk max 3 lag i hele sonen, legg kortere og kortere for hvert
lag, og tjukkest midt under skia, hvor spennet er størst
Men litt mer om skislip.. Bjørn Myhre har en ekstra fin slip som jeg
bruker til kaldt føre, som heter G- (G+ er også bram tilsvarer den gamle 2.1). En ekstra fin struktur under skiene gjør det
lettere fordi den skaper en tynn vannhinne som man flyter oppå. En
grovere struktur vil bare bremse, og er bedre egnet til å transportere
vekk vann, noe det ikke vil være behov for dersom det blir skikkelig
kaldt. Dette er faktisk som natt og dag folkens, du vil ikke tro hvor stor forskjellen er! Med slipen G- glir man fra ALLE!
Så et par ord om Kuzmin. Jeg tror Kuzmin har mest for seg når man ønsker en ren såle som skal gli godt på grovkornet, våt eller skitten snø, fordi vann og smuss lettere transporteres vekk fra en ren såle. Og fluorglider varer ikke veldig lenge, særlig på varmt føre. Men selv da er min erfaring at glider er bedre. Kuzmin kan spare deg for tid i smørebua - det er vel den klareste fordelen.
På kaldt føre har jeg aldri sett ski behandlet med Kuzmin siklingen gli noe særlig. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tror det har å gjøre med at du trenger en veldig fin struktur under skiene, men dette er mest spekulasjoner. Men for all del - bruk Kuzmin om det funker for deg - men på skikkelig kaldføre ville jeg investert litt tid i smørebua og fulgt rådene mine over.
Mattis Sjøli |Sesongslutt og oppsummering av sesongen
for 3 år siden
6 kommentarer:
Super-informativt :) Takker og bukker for fint innspill!
Gikk Hauern 2011 på kuzmin og hadde kjempeski. Gled fra alt og alle rundt meg, og kom inn på spiralen på ca 3 timer. Da var det kaldt, men ikke nysnø.
På kald nysnø føler jeg det er værre å få god glid, men det er det kanskje med glider også?
Smøretipset er skrevet hovedsakelig for kald nysnø. Og det er ikke glideren som er det viktigste, strukturen er avgjørende, CH4 glideren gir litt ekstra glid.
Meget interessante tips. Kanskje man bør investere i flere skipar med forskjellig struktur. Vi gikk fra Kanada til Eiksetra i dag og god glid var det ikke.
Man må definitivt ha flere skipar, minst ett par med din struktur, og ett par som funker fra -5 til +2. Og helst ett par for klisterføre og påskesol... Hvis man går mye på ski så gir det veldig mye mer skiglede å ha gode ski for alle forhold.
Man må vel ikke ha flere skipar Gunnar? Noen liker det enkle og taper ikke skigleden for det. (Men for all del, jeg skjønner hva du mener.)
Legg inn en kommentar