fredag 9. mars 2012

Smøretips til Ulveløpet

Dette er ikke lett, jeg medgir det. Det kom nysnø så sent som i går, jeg gikk på tørrvoks i dag og hadde greit feste, men så har det vært plussgrader i hele dag, og det er plussgrader fremdeles. Riktignok skal det fryse på i løpet av natta, og så er det medlt varmegrader og sol under selve løpet.

Resultatet vil være at det er finkornet snø og kanskje litt skarpt i skyggepartier, mens det kan være mer grovkornet og våt snø der det er sol. Ikke så lett å treffe med dette. Men ren voks vil ikke fungere over det hele.

Tipset: Hittil har jeg kun lagt på glider (HF10) og grunnvoks. Oppå der planlegger jeg å bruke Rode Silver klister, muligens med isklister under. Jeg tror silver klister vil fungere bra fordi den tar godt på våt snø rett over null grader, og den tåler at det er blandingsføre mellom mer finkorna og mer grovkorna snø. Swix har en variant som heter KR50 som fungerer godt også.

Jeg tar med meg alt mulig til start i tilfelle dette er et bomtips, et alternativ er isklister med dekning (feks blå swix klister med VR60). Men jeg kommer til å smøre med silver klister.

Jeg har også med hell brukt Rode Rossa ved slike forhold, den tåler godt litt blandingssnø og vekslende forhold.

3 kommentarer:

Gunnar Schei sa...

våknet med feber i dag, ikke noe ulveløp på meg dessverre. noen tips til renn mot slutten av april?

Anonym sa...

God bedring, Gunnar! Det var ellers et hylende flott renn på Kanada idag! Rode Multigrade iblandet litt sølv var nok en god løsning på dagens føre. Mye blanke spor, litt tørt og mye vått! Hilsen fra "USIT" :)

Gunnar Schei sa...

hyggelig at turen går fra Nesodden til Finnemarka, vi får møtes under noen skirenn neste vinter :-)
eller blir det noen MTBritt i år??

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk