lørdag 1. februar 2014

Smøretips Hauern: Oppdatert lørdag ettermiddag

Bjørn Myhre har som vanlig lagt ut et flott smøretips. De kommer tilbake med mer lørdag etter å ha testet løypene. Smøretipset til Bjørn Myhre ligger tett opp til mitt.

Det er vanskelig å legge ut noe sikkert ennå, men jeg gjør et forsøk, basert på værvarselet, som sier ca -1 grad og snø på Eiksetra, men 0 grader (muligens +1) nede i Kanada.

Hvis dette blir tilfellet så ville jeg vært litt forsiktig med å la forholdene i Kanada styre hele smørevalget. Du skal ikke langt opp langs åtteskillingsveien før gradestokken vipper under 0 grader, siden det stiger mye i starten. I så fall kan man satse på armstyrken de første 2-3 km.

Med utgangspunkt i 0 grader på start og -1 ute i løypa, foreslår jeg følgende feste:
- varm inn et tynt lag grunnvoks (Toko grunnvalla er fin)
- Kork inn to tynne lag VR45
- Kork inn to-tre lag VR50
- Vurder VR55N som øverste lag. Husk at dersom du starter lenger bak vil sporene fort bli litt glattere.
- Skulle det bli enda litt varmere er VR60 muligens et alternativ, men ikke noen god ide lenger opp hvor det ganske sikkert vil være tørrføre.

Alternativ v/ regn:
Skulle det faktisk regne og være varmere enn meldt, så vil jeg anbefale Rode Silver klister, som tåler veldig godt blandingsføre. Swix KR50 er også bra.


2 kommentarer:

Dagis sa...

Takk for gode tips Gunnar. Jeg satser på at det blir kaldere enn det er meldt, at kulda holder seg i snøen og velger derfor litt kalde alternativer både for gli og feste.

Mange av oss har vel ikke fått det grunnlaget vi skulle ønske foran årets renn, men der er vi i samme bås. Uansett blir det sikkert veldig flott renn i en vakker skog i morgen. Lykke til alle sammen!

Anonym sa...

noen tips i forhold til hvor man kan finne de fineste skøytetraseene?

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk