fredag 26. februar 2010

FIS-standard på Konneruds løyper?

Etter en voldsom anleggsaktivitet i sommer og høst, arbeid som vil fortsette for fullt utover våren og sommeren, har Konnerud skistadion og løypenettet rundt, framstått i en ny drakt i vinter.

Det er flere godt synlige endringer, feks så er det langt flere tverrløyper oppe i 3km-løypa, og stadionrunden er forlenget og gjort litt mer krevende med svinger og stigninger. I all hovedsak så liker jeg endringene.

Men det som overrasker meg er de kravene som FIS (det internasjonale skiforbundet) setter til nye løyper som skal tas i bruk i World Cup-sirkuset. Jeg tenker spesielt på kravene til at løyper skal være "flatet ut", altså uten små ujevnheter, kuler og liknende. Dessuten så skal man tilstrebe at bakkene har lik hellingsgrad hele veien. Dette viser seg tydelig i flere av bakkene inn og ut av stadion, hvor man har lagt på tonnevis med stein og jord for å "jevne ut" bakkene. Jeg vet ikke om bildene gir en godt inntrykk av løypene, men dere kan jo dra og se selv?

Jeg kjenner ikke argumentet, men det vil selvsagt bli enklere for løperne. Men er ikke poenget at det skal være litt vanskelig? De dyktigste skiløperne i verden burde vel meste alle forhold?

Hvis jeg skal spekulere, så er det flere mulig forklaringer. TV-bildene blir mer polerte av designede løyper. Og så er det jo faktisk slik at flere av toppløperne har litt mangelfull teknikk, særlig nedover. Særlig gjelder dette øst-europeerne, med Kowalczyk og russerne i spissen.

Men alt anleggsarbeidet til tross - løypene på rundt skistadion vil kreve både god teknikk og stor utenholdenhet. Løypene bli jo i sin tid laget når bratte stigninger var på moten i World Cup :-)

Hva synes dere om "nye" skistadion?

Løypeoppdatering fredag: Nå har det snødd 10 cm siden i går, og løypene må kjøres på nytt om forholdene skal bli flotte igjen.
Drammen har kjørt alle løyper, med unntak av Sauesetra, som ble kjørt i går. Nedre Eiker har kjørt på Årbogen og alle løyper i Ulevannsområdet, samt ned til Solbergelva og Åssida. Modum har kjørt fra Engersetra og runden forbi Dypingen og Sandungene. Lier har kjørt løypene i Eiksetraområdet, inkl opp til Langvann og Svarthamna, samt opp til Skimten, Tverråsen og runden på Storsteinsfjell.

Smøretips: Det er nå -5 grader og fallende nysnø. Dermed passer blå extra bra. Skulle det bli litt varmere ville jeg selv valgt Rode Weiss. CH/LF 7 glider.

Ingen kommentarer:

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk