mandag 8. februar 2010

Blåmandag?

Oppdatering tirsdag: I dag er det -7 grader i marka, og føre for VR40, blå swix (V30) eller blå extra (i prioritets rekkefølge). Bruk CH6 glider. Følgende løyper er kjørt: Lier; fra Eiksetra til alle løyper i området Kanada-Nykjua-Saga, inkl Fallet. Drammen har kjørt fra Kanonveien på Spiralen til Årkvisla og Hvalsdammen, videre derfra til Tverken via Pantegutten. Derfra til Marimyr via Goliaten og tilbake langs Kamstupløypa.

Mandag: En blåmandag i skisammenheng kan ha flere betydninger - slik som i dag når det er mange blå på gradestokken og solskinn - en positiv blåmandag altså.

Men i dag henviser jeg nok til de mange mediaoppslagene om kø og farlige situasjoner i løypene under Hauern i går. Jeg synes det er veldig synd at dette skal stjele oppmerksomheten fra et veldig flott turrenn, fantastisk rammet inn av et strålende vær, og rekorddeltakelse.

Jeg mener begge sider i debatten, toppløpere som klager over vanlige folk i skisporet, og turgåere, som klager over såkalte fartsfantomer, må besinne seg. Dette var et turrenn - en folkefest, med både bredde og topp representert. Ingen ble skadet, og det må være det viktigste.

Så gjenstår det å se hva man kan lære av dette. For helt knirkefritt var det ikke de siste kilometerne. Jeg har et konkret forslag:
- Dropp runden til Marimyr
- Kjør ned fra Tverken til Pantegutten og videre til Årkvisla (hvor Th. Haug bodde)
- Steng av løypa fra Årkvislakrysset via Juletønna-krysset og videre til Stong og Klopptjern.

Dermed unngår man de aller mest trafikkerte sporene, og turgåere kan fint benytte Kanonveien eller gå langs trimløypa fra Spiralen uten å komme i kontakt med renndeltakerne.

Mandag kjørte Lier Eggevollen-Eiksetra samt opp til Skimten og runden på Storsteinsfjell. Drammen kjørte fra Underlia og lysløypenettet på Spiralen, samt opp til Tverken og videre til rundene på Skimten og Storsteinsfjell.

Det er nå ca -10 grader i marka, litt kaldere på toppene. Dette er føre for vanlig blå swix og CH6 glider.

Ingen kommentarer:

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk