fredag 8. mars 2013

Klart for en strålende skihelg!

Jeg har ikke oppdatert bloggen så ofte som vanlig denne uka, siden jeg ikke har vært ute i skogen selv. Man får litt overdose ski etter Vasan, men jeg kommer til å fortsette å oppdatere ut påska i det minste. Sannsynligvis vil skiføret holde over påske, særlig siden det er meldt relativt kjølig framover.

Smøring: Jeg har altså ikke vært ute de siste dagene, men basert på det jeg hører, så er forholdene slik: De fleste spor er kjørt på nytt etter all vinden forrige helg, så forholdene er jevnt over gode. Men snøen er omdannet, så det er ikke blåswixføre. Derimot så anbefales klister med dekning, altså at du legger på isklister i bånn, varmes inn og avkjøles. Det skal legges på veldig tynt med klister. Deretter legger du på en slitesterk voks. Akkurat nå (kl 17) ser det ut til at Rode Multigrade (lilla) er en god variant. Alternativt VR50.

Nye løyper: Det meste er kjørt i løpet av uka, men i dag har Drammen kjørt så og si alle løyper fra Spiralen til Skimten, samt Kamstrupen, inklusive alle nedfarter til byen. Lier har kjørt Eggevollen-Eiksetra-Saga-Kanada, samt ut til Fallet. Det øvrige løypenettet på kjørt i går. Nedre Eiker har kjørt Årbogen, videre til Ulevann og Langvann, samt Vrangla rundt. Øvrige løypenett på kjørt i går. Modum har kjørt i området Engersetra-Nygårdshøgda-Dypingen-Sandungene.

Ulveløpet: Jeg legger ikke ut et spesialvarsel for Ulveløpet, fordi jeg ikke kommer til å være med, eller ha nok kunnskap om forholdene akkurat der, til at jeg kan legge ut noe som jeg er sikker på.

På Konnerudsida ble det kjørt i Sagdamrunden i dag, samt i løypenettet i tilknytning til Mifhytta, samt på Stadion. Strømsåsen og Hallermoen ble tatt i går.

Derfor: Kom dere ut på ski - alt ligger åpent og det er flotte forhold!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ulveløpet:
Sport 1 i Røyken har vært ute og testet føret igår og de anbefaler tynt lag isklister i bunnen med enten Start universal eller Rode Mulitigrade oppå. Kommer det snø vil det være bra å dekke med feks. Swix VR40.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk