lørdag 11. desember 2010

regn og isete spor

I natt kom det masse underkjølt regn over hele Østlandsområdet, noe som har gjort det vanskelig å gå på ski. Sporene er isete.

I dag er det skirenn i området Eggevollen-Eiksetra, så det er nok lurt å ikke legge turen hit før etter kl 14.

Lier kjører alle løyper i Eikseterområdet nå på morgenen, Kanada-Nykjua vil bli kjørt i morra, tidligst. Nedre Eiker har kjørt på Årbogen. Jeg vet ingenting om Drammen, men i gr ble alle løyper kjørt. Det ble meldt om en del grus på Spiralen og stein i løypenettet over Tverken. Drammen meldte i går at de ville kjøre ved snøfall, så jeg regner med at det vil komme på plass ut over ettermiddagen.

Den snøen som har kommet så langt i i vinter har vært lett og luftig, og den har sunket sammen. Det som var 80 cm snø, er nå ca 50 cm. Men fremdeles gir dette flott forhold de fleste steder :-)

Smøretips: Det er nå ca -3 grader. Dette er jo typisk blå extra eller VR 45 føre, men jeg vil anbefale Rode multigrade, som er en meget anvendelig smøring fra rett under 0 grader og ned mot -4 (enda lavere om snøen er grovere). Husk at snøen nå er litt mer grovkorna etter regnet, så det vil være en fordel å legge på grunnvoks for å øke slitesterkheten i smøringa.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei! Er nyinnflytter i Solbergelva. Vet du om det finnes skiløypekart for Solbergelva?

Anonym sa...

Hvordan er forholdene mellom Eiksmarka og Nykjua??

Gunnar Schei sa...

eiksmarka nykjua er kjørt, men ikke så veldig gide forhold, særlig etter regnet i går.

Skiløypekart for solbergelva vet jeg ikke om, men det finnes kart for hele finnemarka

http://www.skisporet.no/buskerud/finnemarka

Anonym sa...

Det var fine løyper rundt ved MIF-hytta lørdag. Men Drammensnettet opp Kavlemyra, ved Dalen, SIF-hytta og Skioldhytta var det isete og ikke oppkjørt. Synd, for i dag var det fin temperatur og sol...
Takker forresten for en nyttig og fin blogg!

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk