Det er mye varmere nå enn i dag morges og det har nå blitt varmt (over +2 grader) mange steder i marka, selv om det er ganske vindstille og dermed kaldt i groper os søkk. Derfor er det nå +2 på Tverken og -5 på Garsjø...
De fleste spor er åpne nå, og fine forhold, de siste sporene som er kjørt er fra Eiksetra til Saga, Nukjua og Kanada, samt ut til Fallet.
Det er vanskelig å gi et godt smøretips nå pga de store temperaturforskjellene, men dersom dere går i +2 kan dere forsøke med VR55, men det kan bli blankt og bedre med klister (Kx40s). Det er vel nå felleski har en stor fordel!
Mattis Sjøli |Sesongslutt og oppsummering av sesongen
for 3 år siden
12 kommentarer:
Kaldt og stedvis litt trått føre i dag, noe er nykjørt annet ikke, bedre glid med litt isete i snøen der det ikke er enykjørt pga mildværet i høyden igår, gått med blått og det gikk helt greit. Kamstrup,Skimten og Tverråsen. Isen og løypa over Tjuvtjernet er nå tørr og fin. Har kun prøvd den isen og ikke Løken-Vrangen så den vil jeg ikke si noe om. En vakker liten sak i dag er at de har omsider kjørt opp Klemmehøgdatraseen:-) Den lille avstikkeren der er fin om skal til Tverken fra Landfalltjern f.eks, istedenfor å gå Tverkenveien.
Gått alle rundene i marka idag med utgangspunkt aron. Tverrås-skimt-storstein og Goliat-Marimyr. Jevnt over gode forhold for vr40-45. Gladbakk-løypa er nå kjørt, den er ok om man tar det forsiktig men ville hatt godt av litt påfyll med snø, lite sporsetting der. Fra skytebanen er det ikke kjørt videre ned til 800metern men flere har gått den. Vis forsiktighet ned her pga lite snø. Det er kjørt ned til p plassen der nerdamsveibommen står.
Ikke så mye annet å melde enn at det var finfine løyper idag, men det ser ikke ut til at de kjører gamletraseen Kamstrup mere, det ble med den ene gangen dessverre. Klemmehøgda er veldig bløt enda da den ble kjørt først for noen dager siden, vis hensyn om du går til fots i den, noen hadde gått der nå og man synker til bunns, vent også med evnt sykling der. Lett å få feste i dag med blått, litt trått og middels glid.
takk for info Runar
På grensen til tragisk at ikke gamle kamstrup blir kjørt...
Hadde vel neppe tatt mer enn 15 min å ta en ekstra runde der?
Eller evt bare kjørt den istedet for den nye...
Det er jeg hjertens enig med deg i Torleif, den nye er i mine øyne en direkte dårlig løype sammenlignet med den gamle. Den gjør en unødvendig mengde svinger ned på sørsida av den fine heia som gamleløypa går over. Det er kun ett sted de hadde litt fuktgjennomslag og det var ved Stormyrpytt, dne nye er ikke noe tørrere totalt sett. Og det var igrunn poenget med å lage den. Men her er det Ringstad som bestemmer og han er urokkelig.
Men han skal visstnok pensjoneres snart..
Den gamle er jo magisk. Den nye kan ikke sammenlignes
Den går som du sier i masse svinger og opp og ned.
Jeg har ikke hørt noen begrunnelse (for ny løype) som faktisk gir mening....
Uten at jeg kjenner noen i kommunen personlig så virker Ringstad generelt ganske urokkelig, hvem overtar hvis han går av? :)
Og en annen ting..
Hvorfor bruker de ressurser på å kjøre løyper nå i dag når de kommer til å snø igjen i løpet av dagen?
Det må jo være bortkasta penger?
Jeg kommuniserte med Ringstad da de laget den nye traseen fordi jeg mente inngrepet var drøyt. Kort fortalt var svaret at politikerne har bestemt at det skal gå an å sykle fra Drammen til Glitre for vanlige turfolk utenom spesialiserte terrengsyklister. Og så sa Ringstad de fikk mye klager på at gamle Kamstrup var for våt, pga dårlige vintre selvsagt. Så ble det satt av en del penger til utbedringer av løyper slik at det kan kjøres på mindre snø, dvs utjevning av terreng, dreneringer. Ringstad valgte da å slå sammen ny sykkelvei med ny sykkeløype, en slags hybrid altså som skal dekke begge gruppers behov.
Den ble lagt på steder som angivelig skulle være tørrere, men det har den ikke blitt jeg vil si faktisk dårligere da noen av dreneringene renner over når rørene de har lagt ut fylles med is bl.a, dertil stikker det opp en del tykke greiner de ikke har fjernet fra traseen. De har også laget helt unødvendige krappe svinger som er tøffe når det er isete, f.eks i starten i dumpa der det alltid var vått ca hundre meter etter krysset Bolstadvei/Kamstrup, der kunne de gjort som de gjorde i høst rett etter Tverken, lagt ei bru over dumpa og beholdt traseen uten den svingen. Isteden fylte de ut med ett rør og masse. Det er også helt meningsløst ved vesle pytten hundre meter etter der igjen, de kunne lagt noe over det våte partiet istedenfor en drenering som ikke virker slik den skal, pluss atter en av disse krappe svinger.
Ifjor høst gjorde de noe av dette oppover fra Tverken, rett før Tverråsjuvet var det aldri fuktproblemer i løypa, der la de ut mye masse og drenerte, det ble ett gjørmehav pluss at løypa faktisk begynte å bli våt der det alltid hadde vært tørt...Det å tukle med naturens egen drenering skal en være forsiktig med.
Nei om det er Ringstad som er arkitekten bak disse sakene så er det godt at han skiftes ut snart.
Takk for informasjonen om omleggingen av Kamstrup, Rune. Ble veldig fornøyd da jeg gikk den gamle traseen tidligere i vinter og dertil særdeles skuffet da jeg i går var henvist til den nye. Lurte på mens jeg gikk der hva i all verden rasjonalet for å endre trasé kunne være, og nå har du svart på det. Jeg håper inderlig at noen som har har beslutningsmakt, og bryr seg bryr seg den gode skiopplevelsen eller lytter til noen som som har den, innser at denne omleggingen er trist. Og mer farlig ved lite snø og isete underlag. Pussig at det i samme marka etableres den supre runden på Tverrråsen samtidig som de fjerner den like vakre delen av Kamstrupløypa!
Mente - takk til Runar
Det minste de kunne gjøre var å kjøre gamletraseen fra toppen av Grandalen(det mørke søkket som avsluttes med bratt bakke) og helt frem til Marimyr, den var minst like tørr som den nye, begge har faktisk vanngjennomslag på samme stedet ved en stor bautastein ett stykke innpå der. Sykkeltraseen som er for sommerbruk er jo ikke på noen måte avhengig av at skilpøperne om vinteren går i den.Så her lukter det prestisje mer enn hensyn til naturopplevelsene til skiløperne.
Legg inn en kommentar