mandag 16. mars 2009

Sol og klister

I dag gikk turen til rundene nord for Tverken: Skimtrunden, Tverråsen og Storsteinsfjell. Med høy temperatur (+5) og regn i vente smørte jeg klisterskia og dro til skogs. Regnet blei det ikke noe av - tvert i mot så titta sola fram når jeg kom opp på Skimtplatået, og plutselig var det blå himmel og strålende vær :-)


Det er tydelig hvor folk flest ferdes - opp til Tverken var det stor slitasje på sporene, og mye bedre var det ikke opp til Skimten. Men på rundløypene var det helt annerledes. Skimtrunden, en riktig perle, hadde kanskje hatt besøk av 10 skiløpere i går! Dette hadde mye å si for føret, fordi nysnøen fra torsdagen ennå ikke har rukket å bli omdanna til grovkorna snø, og når ingen går i løypene forblir snøen relativt finkorna, og da blir det trått med klister under skia!! Men på de mer trafikkerte delene, som feks inn til Tverråsutsikten fra Tjuvtjern, var det realt klisterføre.
Smøring: Under 500 m.o.h. er det klisterføre. Over 500 m.o.h. er snøen fremdeles relativt finkorna, selv om den nå er våt etter mildværet. Når folk ferdes i sporene omdannes snøen, så i trafikkerte løyper er det ikke vanskelig å smøre. Men folketomme løyper blir det fremdeles trått med klister. Hvis mildværet fortsetter vil dette endre seg i løpet av et par dager.

Jeg bruker LF10, den er ganske bankers. Det er mye å tjene på gliden med å benytte fluorglider nå som det er varmt. Vanligvis sverger jeg til Swix når det gjelder smøring, men nå i starten av klistersesongen, når ikke all snøen er omdanna, synes jeg Rode "Rossa"-klister er veldig bra. Swix sitt VM-universalklister er også bra, men litt hardere og fungerer bedre når løypene er mer isete. Jeg velger å ikke legge isklister i bånn fordi det er lite slitasje under skia nå.

Ingen kommentarer:

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk