lørdag 21. mars 2009

Alt av løyper er åpne

I dag er det -5 grader på morgenen, men tempen stiger raskt og det vil bli flere varmegrader i løpet av ettermiddagen. Drammen har i løpet av uka kjørt opp alle løyper, men vil i dag sette nye spor fra Spiralen til Tverken. Man er også i gang med løypene fra Dalen via Konnerud til Strømsåsen. Lier kjører alt av løyper i Eikseterområdet, inkl Avdal, Storsteinsfjell, Undersrud, samt opp til Vrangen og Langvann. Kanada ble kjørt torsdag. Nedre Eiker preppa hovedløypene i Ulevannsområdet i går.

Smøretips: Det er jevnt over fine forhold, men litt skarpt på morgenen og i skyggepartier. Det er derfor lurt å legge på et tynt lag isklister i bånn, og dagsaktuell klister oppå. Jeg anbefaler Rode Rossa eller swix vm-universalklister. Husk: ikke legg på for tjukt.

Turforslag: Vi har en strålende dag foran oss, som skapt for utsiktspunkter, ta derfor turen om Storsteinsfjell, du kan starte fra Undersrud, Eiksetra (kortest) eller fra Drammen via Skimten. Kommer du fra tjernet ville jeg gått Skimtrunden først og så ta av ned til høyre noen hundre meter før varden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg ser du oppsummerer at mange er interessert i når spor blir satt og turforslag basert på kjørte løyper. Jeg er en fast gjest på bloggen din av samme grunn. Jeg ser nå at løypemaskinene skal utstyres med GPS og at de betaler Jacilla(skisporet.no) for å legge denne informasjon på nettet. Selv har jeg ikke vært fornøyd med Skisporet, jeg savner den personlige kommentaren og kommentarene fra leserne som du har. Spørsmålet er derfor: Vil "Skiføret i Drammensmarka" også få tilgang til GPS-dataene fra løypemaskinene? Nils

Gunnar Schei sa...

Jeg er inne på skisporet.no daglig og henter informasjon derfra, men er som du ikke helt fornøyd. Det er tydelig at enkelte maskiner ikke har GPS-systemet installert, og de gangene man benytter scooter kommer det ingen oppdateringer. Dessuten ser det ut til at enkelte strekninger sender mangelfull informasjon, du ser at ei løype kan være både gul og rød, selv om maskinen må ha kjørt der.

Jeg er også glad i bloggsjangerens muligheter for interaksjon, og vil fortsette selv om skisporet.no blir bedre.

Jeg skulle gjerne hatt direkte tilgang til GPS-dataene, men har ingen ide om hvordan dette kan gjøres praktisk, har du?

I tillegg vil jeg nevne at jeg synes det tar lang tid å laste skisporet-soden for Finnemarka, og en applet som benyttet den samme teknologien rett i bloggen min ville forsinke lastingen av siden betydelig, noe jeg synes er uheldig.

Har du noen tanker om dette?

Anonym sa...

Jeg bruker Franson GPS-programmer i jobb, og vet at de har et som heter Franson GpsGate. Her kan gps-tracks (f.eks fra løypemaskin) lastes opp til GpsGate serveren. Da kan disse vises i Google Maps som sanntids oppdaterte spor, som lastes på brøkdelen av et sekund. Franson skal visstnok også ha laget en "embed" kode for denne Maps-baserte GPS-trackeren, som gir et lite Google Maps vindu med sporvisning.

Det finnes sikkert også andre løsninger, men alle forutsetter at løypemaskinens GPS-track lastes opp til en offentlig tilgjengelig server. Jeg håper bare at kommunene ikke gir GPS-dataene med enerett til f.eks. Skisporet.
Jeg tror disse dataene i rett innpakning kan gi økt bruksverdi for andre nettsteder, som "Skiføret i Drammensmarka".

På mandag f.eks, gikk jeg i isete og dårlige spor, mens maskinen lagde "trikkeskinner" like i nærheten, uten at jeg visste hvor!

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk