tirsdag 1. april 2014

Skiføre hele året i Drammensmarka?

Årets skisesong har nok vært en skuffelse for mange, med sen start (selv om kunstsnøen ved Garsjø var i gang i midten av november) og tidlig slutt (selv om den ennå er bra i høyden). Mange savner nok at klassiske traseer som Landfalltjern-Tverken kun har vært åpne i snaue to måneder.

Dette ser det riktignok ut på at det kan bli en endring på i 2016: Jeg har fått informasjon fra Drammen kommune på at et spleiselag, ledet an av hotellkongen Arthur Buchardt, har søkt om konsesjon for å bygge et nettverk av skitunneler i området rundt Landfalltjern.

Rådmann Kaldheim i Drammen kommune sier på telefon at man prinsipielt ikke uttaler seg om søknader som er inne til behandling. Men på generelt grunnlag stiller kommunen seg positivt til alle tiltak som kan skape blest om Drammen og trekke turister til byen. Kaldheim avslutter med å si at "Dersom skisprinten må avlyses pga milde vintre som et ledd i de globale klimaendringene, så kan de i stedet gjennomføres i skitunnelene."

2 kommentarer:

Runar sa...

Den spøken var seig som rødt klister med en grøt av barnåler og bark i, Gunnar:-)
Gikk igår fra Kanada til Nykjua, må bære skiene ett godt stykke fra p.plassen, og det "gode" føret begynner først litt opp i løypa etter første veiskille, deretter var det igrunn bra forholdene tatt i betraktning hele veien hjem til Drammen,dog med lite og svært skitten snø fra Saga og opp Fløytenbakkene og rundt Lelangen. Tviler på at det blir kjørt mer over Tranemyrene i vinter da det hadde åpnet seg fler steder på myrer og det er tynt snødekke nedi der. Føret og glia var sånn passe seigt hele turen, men så skulle jeg da ikke sette rekorder men kose meg bl.a med innlagt bål og kaffe-koke-pause ved søndre Sneisa. Universalklister fungerte bra. Men denne stakingen din in fra Kanada Gunnar, den kopierer ihvertfall ikke jeg!:-)

Gunnar Schei sa...

staking fra Kanada har kommet for å bli, jeg så en gjeng som gjorde det i fjor, så jeg tenkte jeg kunne forsøke - litt tungt siste kneika opp mot den første av Sneisene ;)

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk