tirsdag 24. februar 2009

Påskeforhold neste?

Turrapport: I går var jeg på langtur i marka, og turen gikk til Kamstrupen for første gang i vinter. Kamstrupløypa er et av de aller fineste turalternativene i marka, hovedgrunnen er nok den glisne furuskogen og de mange myrene man beveger seg langs. Dette står i sterk kontrast til feks Nordmarka, som er tett, mørk granskog. Landskapet i Kamstrupen er åpent, man går i sola hele tida, og terrenget er litt slakere enn mange andre steder i marka.

Det var ikke mange å se utenfor "motorveien" til Tverken, og så fort jeg var over i Nedre Eikers løypenett ved Marivann så jeg bare en håndfull skiløpere. Vel forbi Solbergvannet valgte jeg å benytte den sørlige traseen av "Ulevann rundt". Her er det sjelden folk, men løypa bar preg av at den ikke har vært kjørt hyppig i vinter. Det var langt flere å se rundt Vrangla, men når jeg kom over i Liers løypenett ved Langvann, møtte jeg kun en enslig svale.

På vei tilbake kryssa jeg Vrangen og fulgte Kamstrupen ned igjen. Den store forskjellen fra tidligere på dagen var at snøen på trærne hadde smelta og ramle ned i løypene, slik at det ble litt ujevne forhold.

Smøretips: Sola varmer, men hvis man lar seg lure av forholdene på Spiralen eller Landfalltjern, vil man få seg en overraskelse i høyden. Under 300 m vil det nok lønne seg å legge på VR55 eller 60 for å få feste i den omdannede snøen. Hvis mildværet fortsetter vil det nok snart være snakk om å legge litt klister i bånn, og vi vil få påskeliknende forhold. Over 400 m er det fremdeles litt løst og vått i solhellinger, men ellers er snøen tørr. Jeg hadde veldig godt feste med VR50 i går, og hadde brent inn et lag blå extra i bånn.

Kjørte løyper: (oppdatert kl 16) Lier kjørte løypene i Eikseterområdet i går, opp til Langvann samt runden på Storsteinsfjell. I dag er det kjørt fra Kanada til Fallet og Saga. Drammen har kjørt alle løyper i dag! Husk at Drammens løypenett er utsatt for stor slitasje daglig pga vinterferien og stor trafikk. Nedre Eiker: Alle løyper ble kjørt på søndag. I dag ble hovedløypene fra Ulevann kjørt i begge retninger.

Ingen kommentarer:

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk