mandag 2. februar 2009

Dårlige løyper fra Kanada - men en fin tur!

2 uker før den viktigste langrennsbegivenheten i Drammensmarka, Hauern, er ikke løypene på stell de første kilometerne. Jeg ville teste traseen i går, og kjenne litt på den lange stigningen til Sneisene, men ble skuffa over kvaliteten på løypene. Opp til Ulafoss (6,5km) var det veldig løst, særlig vanskelig var det å få feste med stavene. Jeg opplevde at spesielt venstre stav sank ned i snøen hele tiden, så mye som 15-20 cm. Dette gjør det nesten umulig å stake, og det blir vanskelig å få teknikken til å sitte sånn noenlunde. Etter Ulafoss ble det mye bedre, men fremdeles var det mange løse partier.

Det er bare 1 uke siden det store snøfallet, og løypene har ikke vært kjørt mye siden da. Jeg skjønner også godt at det er viktigere å prioritere de sørlige løypene som er nærmere der folk bor. Men jeg håper det blir gjort en god jobb med løypene fra Kanada framover fordi nå er det altfor dårlig til å arrangere renn der.

En gledelig føremelding er at det er satt spor på jordene nede i Lierbyen, så liungene kan glede seg over skiforhold rett utafor stuedøra :-)
Forøvrig var det en strålende søndag med fantastisk vær i høyden. Ofte er det sol i høyden mens det er overskya eller tåke nede i dalførene. Bildene er fra Sørsneisa og mot Tverråsen fra Kringlehølen.

I dag er det -10 grader. Det er satt spor på hovedløypenettet i Drammen i dag. Selv om det ikke er satt spor i Lier og Nedre Eiker de siste dagene så er det jevnt over veldig fine forhold. unntakene er der hvor det er kjørt få ganger, slik som fra Røine og Kanada-Ulafoss, hvor det er litt løst. Det er meldt mer snø fra onsdag, så det kommer nye føremeldinger da.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bilder fra en ny superfin dag i Drammensmarka :)
http://picasaweb.google.com/thunes.ws/20090202?feat=directlink

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk