lørdag 1. april 2023

Strålende skiforhold i Palmehelgen

Det har kommet litt snø den siste uka, og det er litt blandsingsføre nå, men siden det er temmelig kaldt store deler av døgnet er det relativt finkorna snø fremdeles, i hvert fall over 400m.o.h. Her anbefaler jeg klister med dekning, feks at dere sprayer på et tynt lag grunnklister (spray er veldig enkelt og raskt), lar dette tørke ute i noen minutter og så dekker dere med aktuell tørrvoks. Dette holder mye bedre enn kun tørrvoks. Det er også mulig å bruke blått klister under tørrvoksen, men da må man legge meget tynt, samt varme den inn med strykejern og la det avkjøle først. Dette gjelder helst tidlig på dagen og i nykjørte spor

En annet temmelig sikkert festealternativ er silver klister. Dette tåler blandingsføre, det er ikke særlig aggressivt og kladder i veldig liten grad. Og utover dagen når sola står på er klister tryggere. 

Swix Kx40s er et strålende klister for slikt føre, anbefales sterkt. Husk at klister skal legges tynt, det bør være klisterspray i bånn også her for å holde bedre. Merk at dette nok blir i meste laget tidlig på dagen

Jeg anbefaler også Swix sine flytende glider/ gliderspray. Man sprayer på et tynt lag og lar det tørke i 15 min før man børster av med en nylonbørste. Dette gir dramatisk bedre glid, i hvert fall den første mila.

De aller fleste løyper ble kjørt opp i går, så alle muligheter ligger åpne. Kos dere på tur folkens!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håper de kommer til å kjøre opp litt de kommende dagene for der sola har stått på er det klink isglatt både i spor og trase såsnart det ligger i skygge utpå eftan og dagen derpå etter god nattefrost blir det røft å gå, en bør være observant på det i utforbakkene. herlig å gå over Vrangen og Løken i efta og isen er null problem og helt trygg på Vrangen da den er ferdig tappa, løken er vel enda ikke helt tom.

Runar sa...

Tror du smurte litt mye klister i dag Gunnar...det var en del klisterrester under skiene og i fellene mine etter turen i dag. Fysj! :-)
Bra glid på dagens eftatur, og godt feste stort sett også på de veldig vekslende forholda fra landfalltjern over skimt og tverråsrundene.

Gunnar Schei sa...

haha, ja det ble litt klister under skia i går Runar, vi kryssa jo spor når jeg var på vei ned til Eiksetra. Det er tørrføre flere plasser, men plustelig er det glaserte spor og noen steder er det isete eller bløtt, så det varierer. Fellene er ikke noe særlig på iseste forhold, men da går man jo utafor sporet fram til neste skyggeparti :)

Runar sa...

Ja feller er allroundbruk, som en hybridsykkel - ganske god til det meste men ikke spesifikt best til noe, og dårlig på enkelte ting. Det dårligste festet med feller er etter min erfaring:

-Tørr løs snø enten i spor eller utenfor spor, dårlig glid og feste(men da er det tørrvoks uansett som duger så velger man feller på det føret har man valgt en dårlig oplevelse).
-Klink is i spor/løype er veldig dårlig(mens derimot lett glasert-isete/blanke spor er veldig bra med fell stort sett.)
-motbakke der mange har gått fiskebein så det er oppharva løs snø. Er den tørr er det dårlig feste, er den snøen slushvåt kan det være godt feste,avhengig av hvor dyp og grovkorna løssnøen er. Er det veldig løst liggende grovkorna is oppå klink hardt underlag, er det dårlig feste.
Under mange av de sist nevnte forhold kan en jo også slite med smurte ski selvsagt,det er vel derfor så mange alltid har gått nettop fiskebein i de bratte kneikene.

Alt i alt desto fastere forhold helst i spor og gjerne da omdannet snø, desto bedre er det med feller, minus klink is. Alt som er løst vil subbe i fellene, mest for de som har turskivarianter med lavt spenn.


Så må det legges til at det er forskjellige felletyper fra skimerkene, mohair-nylon-blandinger, med sine respektive styrker/svakheter.

Enhver får velge det som passer ens interesse best, men det vi vet er at felleski har senket terskelen for veldig mange for å komme seg ut på ski da smøring rundt null og over er problematisk for mange. Og det er en god ting. De fleste av disse som jeg har prata med bryr seg ikke om at det glir litt saktere uansett, de skal bare kose seg ute.

Owen sa...

Mitt vitnesbyrd om hvordan jeg ble medlem av Illuminati. Jeg vil kjenne folk som ønsker å bli med i den store Illuminati som et flott medlem av Illuminati som vil ha meg som et flott medlem. Han heter Lord Felix Morgan. Hjelp meg å få livet mitt tilbake fra dødsstadiet. Utskrives etter ca 5 år og seks måneder. Etter å ha blitt forrådt av så mange medlemmer av Illuminati. Gjennom årene var jeg håpløs og økonomisk på bakken. Men en dag mens jeg surfet på internett, kom jeg over innlegget til det store medlemmet av Illuminati Lord Felix Morgan og sa at hvis du var et av de store Illuminati-medlemmene, kan du bli berømt, rik og vellykket i livet. Jeg kontaktet ham og jeg forklarte ham alt og han anbefalte registreringen som ble brukt og jeg betalte for at det store medlemmet skulle få meg i gang og jeg ble innviet i Illuminatis verdensorden. Etter det ga de meg alle retningslinjene og ga meg beskjed om at nye medlemmer etter initiering vil bli belønnet med summen av $1 000 000 i kontanter. Med hjelp av Lord Felix Morgan. Jeg ble fullstendig innviet som et fullverdig medlem av Illuminati. Hvis rådet ditt er at du har prøvd en svindler før eller gjør det, er det opp til meg å hjelpe deg med å bli med, så prøv Lord Morgan. Det er din beste sjanse til å bli det du ønsker i ditt fremtidige liv. Kontakt ham via WhatsApp +2348056051569 eller e-post: Illuminatiofficial565@gmail.com

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk