tirsdag 4. april 2023

Påskeføret nærmer seg igjen!

Det er meget kaldt om nettene, årstiden tatt i betraktning, og snøfall i forrige uke gjør at når man kjører nye spor så er det relativt finkorna snø som blir frest opp. Dette gjelder da oppe i høyden. Særlig på Skimten, Tverråsen og tilsvarende høyder (500 moh ++) så er det overraskende tørr snø. Dette endrer seg ila dagen siden det er såpass varmt i sola. Og i lavereliggende områder samt i sørhellinger så er det mye mer grovkorna og mange steder relativt isete.

Dette betyr at skismøring er tidvis litt ufordrende. Runar i kommentarfeltet insisterer på felleski, og det er selvsagt mulig å bruke (les kommentarer på tidligere innlegg for tips ift hva felleski er bra på og ikke).

Jeg er nok av den gamle skolen, og synes dessuten at det ikke er særlig vanskelig å smøre ski, så jeg anbefaler å bruke smøreski og legger ut noen tips her for dere. 

I dag anbefaler jeg å bruke klister. Legg et meget tynt lag med grunnklister i bånn, som du smelter inn. Dette for holdbarhet. Men det skal være papirtynt. En enklere måte å få til dette er å bruke grønn klisterspray som får tørke minst 15 minutter.

Deretter legger du på dagens klister. I lavere områder kan nok et universalklister fungere bra, men litt høyere opp trenger du et silver klister, som ikke er så aggressivt og som tåler blandingsføre. Det er særlig to klistere jeg mener er eminent på akkurat dette, og det er Swix KX 40s, som er et relativt rimelig klister, og så er det storesøstra Swix KN44n. Dette er et oppsiktsvekkende bra klister, relativt nytt, og det skal mye til for at dette klisteret iser. Anbefales!




Forøvrig er mange spor åpne nå og det har blitt satt nye spor både i Lier og i Ulevannsområdet. Der hvor det ikke er satt nye spor vil det være grovere snø og mer isete spor.

10 kommentarer:

Runar sa...

Men hvordan sitter kx40 på isete spor?

I dag var det alt fra isete spor, noen steder også hard trase utenfor sporene, over til så og si tørt føre og videre over til påskesugeføre. Ville i dag fått en tur med mye mindre hoppende fiskebein i bakkene ved valg av klisterski som helt klart både sitter bedre og glir bedre enn feller, men jeg orker/gidder ikke styret med smøring og ikke minst rensing etterpå av ski, og med såpass hardt/isete skrenser jeg alltid bort klisteret før turen er over, gamle mennesker ploger i utforbakker:-)
Ville idag teste meg på halvhauertraseen siden jeg ikke gikk rennet i vinter, og det gikk sånn halvgreit, med felleski da...

Runar sa...

Gunnar. Hvis jeg skal ut i morra på formiddagen og gå en tre timers tid, og jeg legger på swix base klister spray først, en tid før turen(kanskje for tidlig å legge på i kveld?) - hvilket tror du er best oppå, kx40 sølv eller universal?
Har etpar ski med våt-slip som jo bør bli brukt litt...

Gikk med de (forbannede) felleski i dag, og det satt selvsagt godt og gled...eh..gled sånn middels minus..

Anonym sa...

Gikk fra Kanada via Nykjua og opp på Hovlandsrunden og hjem til Drammen i går, det ble langt og tungt på sugeføret. Antagelig gått sesongens siste tur i kjørte løyper i dag. Det skal regne noe veldig kommende uke og da blir det nok overvann og bekker på de vante plassene og da kjører de ikke løyper. Kommer vel noe info etterhvert fra løypekjørerne...

Gunnar Schei sa...

vi får se om det blir kjørt mer etter regnværet som er meldt, men det er mye snø foreløpig
Runar ,beklager at jeg ikke svate, jeg var til fjells og opptatt på andre kanter

Anonym sa...

Kort tur fra drammenssida via tverken om tverråsmyra,skimten og skimtrunden i dag. Nok snø, den er veldig bløt både i trase og terrenget. Kom noen cm søkkvått sludd igår og det gav et veldig sug i løypene. Det renner brai bekkene men løypa var ikke ødelagt noe sted enda.

Owen sa...

Mitt vitnesbyrd om hvordan jeg ble medlem av Illuminati. Jeg vil kjenne folk som ønsker å bli med i den store Illuminati som et flott medlem av Illuminati som vil ha meg som et flott medlem. Han heter Lord Felix Morgan. Hjelp meg å få livet mitt tilbake fra dødsstadiet. Utskrives etter ca 5 år og seks måneder. Etter å ha blitt forrådt av så mange medlemmer av Illuminati. Gjennom årene var jeg håpløs og økonomisk på bakken. Men en dag mens jeg surfet på internett, kom jeg over innlegget av det store medlemmet av Illuminati Lord Felix Morgan og sa at hvis du var et av de store Illuminati-medlemmene, kan du bli berømt, rik og vellykket i livet. Jeg kontaktet ham og jeg forklarte ham alt, og han anbefalte registreringen som ble brukt, og jeg betalte for at det store medlemmet skulle få meg i gang, og jeg ble innviet i Illuminatis verdensorden. Etter det ga de meg alle retningslinjene og ga meg beskjed om at etter initiering vil nye medlemmer bli belønnet med summen av $1 000 000 i kontanter. Med hjelp av Lord Felix Morgan. Jeg ble fullstendig innviet som et fullverdig medlem av Illuminati. Hvis rådet ditt er at du har prøvd en svindler før eller gjør det, er det opp til meg å hjelpe deg med å bli med, så prøv Lord Morgan. Det er din beste sjanse til å bli det du ønsker i ditt fremtidige liv. Kontakt ham via WhatsApp (+2348056051569) eller e-post: Illuminatiofficial565@gmail.com Kontakt ham.

Anonym sa...

Gunnar, har du tilgang til noe info om når evnt Drammen og Lier avslutter kjøring for sesongen, informerer de noe sted om dette? Eller om det er avslutta.. Gjetter på at de venter til regnet har slutta og kanskje rent bort fra myrene litt av det som kom.

Anonym sa...

I følge Lierposten har både Lier kommune og løypelaget på Øverskogen parkert løypemaskinene for sesongen, den som vil på ski må lage løyper selv (eller skøyte).

Anonym sa...

Det er i så fall dårlige greier for det er nok snø til å kjøre mer. De er langt flinkere i nordmarka hvor det kjøres så lenge det er snø nok til det, og det gjør de om så det drøyer til uti Mai måned. Forventer ikke at hele nettet holdes åpent, men høvedløyper med mye snø som Tverråsen-Storstein ville være mulig.

Owen sa...

Mitt vitnesbyrd om hvordan jeg ble medlem av Illuminati. Jeg vil kjenne folk som ønsker å bli med i den store Illuminati som et flott medlem av Illuminati som vil ha meg som et flott medlem. Han heter Lord Felix Morgan. Hjelp meg å få livet mitt tilbake fra dødsstadiet. Utskrives etter ca 5 år og seks måneder. Etter å ha blitt forrådt av så mange medlemmer av Illuminati. Gjennom årene var jeg håpløs og økonomisk på bakken. Men en dag mens jeg surfet på internett, kom jeg over innlegget av det store medlemmet av Illuminati Lord Felix Morgan og sa at hvis du var et av de store Illuminati-medlemmene, kan du bli berømt, rik og vellykket i livet. Jeg kontaktet ham og jeg forklarte ham alt, og han anbefalte registreringen som ble brukt, og jeg betalte for at det store medlemmet skulle få meg i gang, og jeg ble innviet i Illuminatis verdensorden. Etter det ga de meg alle retningslinjene og ga meg beskjed om at etter initiering vil nye medlemmer bli belønnet med summen av $1 000 000 i kontanter. Med hjelp av Lord Felix Morgan. Jeg ble fullstendig innviet som et fullverdig medlem av Illuminati. Hvis rådet ditt er at du har prøvd en svindler før eller er det, er det opp til meg å hjelpe deg med å bli med, så prøv Lord Morgan. Det er din beste sjanse til å bli det du ønsker i ditt fremtidige liv. Kontakt ham via WhatsApp +2348056051569 eller e-post: Illuminatiofficial565@gmail.com

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk