fredag 16. februar 2018

Montebellorennet og smøring

Montebellorennet: Dette tradisjonsrike rennet arrangeres i morgen (lørdag) i Sande/Vestskauen, og er et kjempefint arrangement i flotte løyper. Typiske kapasitetsløyper vil jeg si. Det er etterspurt smøretips i kommentarfeltet. Jeg kommer ikke til å legge ut et tips i morgen, men legger ut et tips i dag basert på værmeldingen som sier -2 grader, sol og litt nysnø i kveld.

Jeg vil derfor velge et skipar med en relativt fin slip, men ikke altfor fin, dersom du starter tidlig. Det kan bli litt blankt i sporet pga sola og mange løpere dersom du starter lenger bak, så da vil det lønne seg med en medium slip tror jeg.

Festet bør være godt bygget opp fra bånn, brenn inn grunnvoks og lett festevoks på toppen i flere lette lag. Rode multigrade kan være meget bra om tempen er rundt -2. Jeg tror guruwax extreme i bånn vil bli litt aggressivt, men det er vanskelig å si helt sikkert. Rill kan være aktuelt om sola tar skikkelig og det blir litt våtere, men på nysnø spørs det om det hjelper.

Glid: Bruk en hard fluorvoks i bånn, feks Swix maraton, som holder lenge. Jeg sverger til Rode fluorpulver FC1 for de 1-2 rennene i året hvor jeg vil ha bedre glid enn alle andre. Jeg kjenner til alt som skrives om bruk av fluor, så vær restriktive med bruken folkens!

Litt vanskelig å være bombastisk her, jeg ville hatt med minst to par og prøve et par ulike løsninger.

1 kommentar:

Runar sa...

Nydelig i sola på Tverråsen i dag, fikk meg en lett runde der. Tåka lå ved Tverken omtrent da jeg gikk ut og på hjemvei. Enkle smøreforhold vr 40 eller 45, begge fungerte, og greie løyper.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk