torsdag 11. februar 2010

Smøretips Holmenkollen skimaraton (og helga forøvrig)

Smøretips: Det ser ut til at vi vil få en strålende helg med et fantastisk vintervær. Jeg skal gå Holmenkollen skimaraton i helga, og tenkte jeg skulle legge ut noen smøretips, basert på værutsiktene. De samme tipsene vil fungere godt i Drammensmarka dersom det holder seg -5 eller kaldere.

Det ser relativt greit ut, siden det er meldt mellom -10 til -5 grader. Dette er perfekte forhold for VR40, den slitesterke varianten av blå festevoks. Jeg har:
  • smeltet inn 1 lag med V30 (blå swix) i bånn
  • lagt 3 tynne lag VR 40 oppå
  • deretter legger jeg et tynt lag VR45 på toppen (viktig å korke godt mellom hvert lag).
  • til slutt så tar jeg med meg Rode Weiss til start for å justere med et lag på toppen dersom det skulle vise seg at det blir litt varmere enn meldt.
  • Jeg benytter HF7 glider og flourpulver (FC7) på toppen til slutt.
Følgende spor er kjørt i Drammensmarka fredag: Lier har kjørt fra Eiksetra til Kanada via Nykjua. Drammen har kjørt lysløypenettet på Spiralen samt alle 3 hovedløypene til Tverken. Nedre Eiker har kjørt fra Ulevann til Langvann, samt ned forbi Solbergvann til Marivann, Solbergelva og Åssida. Øvre Eiker har kjørt helt fra Hokksund og opp til Snaukollen. Modum har kjørt runden fra Engersetra til Sandungen og Dypingen, og det er her jeg anbefaler at folk tar seg en tur i helga, et virkelig flott løypenett som dessverre ikke kjøres så ofte som det kanskje burde.

Blogglisten

1 kommentar:

Per Arve sa...

På Tverråsutsikten er nå kasse med besøksprotokoll hengt opp. DOT (Drammens & Oplands Turistforening trekker ut vinner av frilutsutstyr fra denne. Først og fremst beregnet på vinterferien, men kassa henger der til over påske om forholdene tilsier det. - Ta turen, nyt ursikten!

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk