mandag 14. desember 2020

Hei igjen alle sammen. Det regna i natt, men så kom nedbøren som snø igjen, så nå er det fremdeles drøyt 30 cm snø oppe i høyden. I dag har det blitt kjørt en rekke spor, (se kartutsnitt), hele Eikseterområdet inkl Tverråsen. Her rapproteres froholdene å være meget gode. Anbefales! Det er også kjørt i Drammen, fra Sparavollen og opp til Skimtrunden. 

Det er 0-føre, litt på plussiden, så VR 55 bør kunne funke. Rubb vil også funke bra. Felleski er også helt ok på dette føret (felleski funker egentlig på de fleste fører, med mindre det er isete, da trengs klister, men gliden på felleski er etter min mening vesentlig dårligere, så jeg anbefaler ikke felleski som sådan)



5 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ikke ut til at det er kjørt maskin med spor forbi tverken på webbildene, noen som vet om de har gjort det til Skimtrunden? Var bare dumpete skuterløype i går.
Fellski glir veldig dårlig på enkelte føretyper som løs snø og slush og nesten like bra som smøreski en sjelden gang, jevnt over litt dårligere. Men det spørs om en jager rekorder på strava eller bare løper på ski for sin egen skyld.. Jeg og dama bruker nesten utelukkende fellski så fremt det ikke er tørt blåføre eller skikkelig klisterføre(slush eller is), er det vekslende føreforhold, litt isete spor og litt tørt, kanskje atpåtil litt våt snø på samme tur, er det genialt å kunne fly milevis uten å måtte tenke på smøreslitasje når en ploger samt ha sikkert feste stort sett hele tida og deretter ikke noe rensing og nysmøring:-)

Gunnar Schei sa...

Takk for kommentarer om felleski, jeg er sikker på at det er et ok alternativ for noen. Jeg opplever såpass sjelden å bomme på smøringa (et par ganger i året?) og skulle det knipe er det bare å stå og stake :)

Anonym sa...

Ja en kan bli god på å smøre. Jeg er vel mest lei det, rundt null. Smører en hjemme før tur er det ikke sjelden en annen temperatur der en starter enn hva yr viste og det blir omsmøring. Samme om en starter turene lavt i terrenget og må ha klister og ender opp i tørrsnø i høyden. Så kommer isinga og kladding om en har smørt ørlitt feil eller kommer inn i tørrsnø fra våt, sola bryter frem og snøen blir våt osv. Joda det går, det har fungert i mange tiår, med litt bannskap. Men faktum er at vi er på vei tilbake til det opprinnelige, nemlig pels under skiene for feste. Petter Soleng Skinstad vant fredagsbirken for noen år siden på felleski på 2.43 og Vidar Igeltjørn fikk 152 plass i Vasaloppet 2015 på felleski, så litt glid har de vel:-)

Gunnar Schei sa...

2:43 imponerer ingen :-D

Anonym sa...

Tror det var temmelig likt den tida Therese Johaug brukte da hun satte damerekord for noen år siden.. Vel uansett jeg skal nok slite for å klare Birken på tre timer med blanke ski, så tida til Skinstad imponerer meg ihvertfall:-)

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk