onsdag 14. desember 2011

vekslende forhold

Det kom en del snø i går i høyden, mens dette kom som regn i lavlandet. Dette betyr at det i lavereliggende omrpder, feks på Spiralen, nok er klisterføre (sølvklister), mens det i høyden feks ved Eiksetra er kram snø, og føre for VR50 (muligens VR55), og på Skimten, hvor det er tørr snø kan fungere med VR45. Ikke så enkelt å smøre altså. Jeg ville holdt meg unna lavereliggende områder og forsøkt meg på VR50, evnt rubbet skiene på morgenen i dag. Hva som skjer utover dagen er litt vanskelig å spå ;-)

Drammen kjører i dag opp Skimten og Kamstrupen, og så tas løypenettet fra Landfalltjern og ned til Spiralen utover dagen. Jeg regner med at Lier også kjører utover dagen.

Oppdatering onsdag ettermiddag:
Drammen har kjørt mesteparten av løypenettet, Lier har, så vidt jeg vet, ikke kjørt i dag. Det er plussgrader over hele fjøla nå, men det fungerer med myk tørrvoks i høyden (kanskje en blanding av VR50/55), mens det er rent klisterføre i laverliggende støk, feks på Spiralen. Her brukte jeg selv sølvklister med godt resultat, kunne kanskje ha hatt litt universalklister i bånn.

Det ser ikke ut (kartet) til at Kamstrupen er kjørt opp idag, vi fikk også kommentarer på at forholdene her, tidligere i uka, ikke var optimale.

Merk også at Tverråsen denne sesongen skal kjøres av Lier, ikke Drammen.

Jeg har ikke fått indikasjoner på løypekjøring på sørsida av byen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for knallblogg! Er det da sånn å forstå at det bare er å ta frem goskia?

Gunnar Schei sa...

goskai kan benyttes i høyden, men vær forsiktig pga skrensing i nedoverbakker. jeg bruker ikke de aller beste skia nå, men de nest beste. :-)

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk