onsdag 30. desember 2009

Kamstrupen i all sin prakt

Tirsdag var det tid for den lange turen i romjula. Litt kaldt, men mye snø og innbydende løyper betyr suksess! I klarvær mener jeg det er få traseer som kan måle seg med Kamstrupløypa. Den har alt: Utkikkspunkter, glissen furuskog, myrer og vann, flate stakepartier, krevende utforkjøringer og stigninger. Og så slipper man å gå i kø :-)

Det skal sies at føret var litt trått, særlig der hvor det har vært lite folk (selv om vi møtte et par Gårdsgutter). Men dersom man tvinger seg selv til å gå rolig, og i stedet fokuserer på skiteknikken og naturen, så gjør det ingenting. Ikke merker man kulde heller (bortsett fra ved Vrangen - der var det kaldere enn 20 minus..)

Ved Kamstrupens slutt gikk vi via Ulevann til Langvann og over i Liers løypenett. Det er påfallende hvor mye fastere løypene er i Lier kontra Drammen og Nedre Eiker, det er ingen tvil om hvem som har kjørt mest i år.

Fra Svarthavna bar det ned til Solvang - opp Dritarbakkane og ned til Tjernet via Tjuvtjenn og Tverken. Før Tjuvtjenn ble det satt markarekord i trå snø - vi måtte gå diagonal i slak utforbakke.. Men alt i alt en strålende tur i usedvanlig fint vær.

Løypeoppdatering: I dag, lille nyttårsaften, kjører Drammen i Spiralområdet, mens Nedre Eiker kjører i Ulevannsområdet etter å ha tatt lysløypa på Årbogen først. Lier har kjørt fra Eiksetra til Saga via Lelangen og videre til resten av løypene i området Kanada-Nykjua.

Det er under minus 20 grader nå, så jeg ville gått korte turer i dag for å hindre forfrysninger i ansiktet.

Ingen kommentarer:

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk