tirsdag 14. februar 2023

Vårforholdene fortsetter

Det er nå typisk mars-vær, vil jeg si, med kalde netter og kvelder og varmt på dagen. Snøen omdannes hele tiden, og det vil være skarpt føre på morgenen der det ikke er kjørt på nytt, selv om det blir litt bedre utover dagen. Anbefaler å gå i de mer nykjørte sporene.

I dag har både Drammen og Lier vært ute med løypemaskinene, Drammen har kjørt hovedløypene fra Spiralen til Tverken og Skimten, samt Kamstrupen og runden Marimyr. Lier har kjørt i Eikseterområdet inkl rundene på Tverråsen og Storsteinsfjell. Flotte forhold her.

Det er klisterføre nå, jeg anbefaler et tynt lag med grunnklister, feks på sprayboks, la det tørke og legg på universalklister oppå. Dette burde være ganske slitesterkt. Merk at det ikke skal legges veldig tjukt, jeg ser mange er litt i overkant rause med klisteret og da blir det litt lugging før det setter seg, og faren er at klister legger seg i glidsonen bak på skia. Det er også lurt å la klisteret tørke i kulda før du skal ut og gå, slik at det blir litt hardere.

1 kommentar:

Anonym sa...

Frest ganske greit totalt sett, men vær obs på at det noen steder kanskje i en sving eller en utforbakke, over en kul - kan være ikke frest i det hele tatt og der er det klink ishardt! Antagelig bare en liten glipp av løypekjøreren eller vanskelig for han å følge med på hele tida, Kan skje fordi de prøver å frese minst mulig dypt for å spare på snøen.
Mange steder f.eks på Tverråsen er det nyfrest bare det ene klassisksporet på ene siden av traseen og det andre er da hardt og glir vesentlig bedre.

Løpt Langemyr-Tverken-Skimtrunden-varden-Tverråsrunden-Goliatrunden og Kamstrup tilbake. Litt rufsete frest så større smøreslitasje enn ved plane spor.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk