tirsdag 23. mars 2010

Kram snø gir smøreutfordringer

I natt og morgentimene har de kommet 10cm kram nysnø i marka. Alle løyper må dermed kjøres på nytt for at det skal bli gode forhold.

Smøretips: Kram nysnø er vel egentlig noe av det mest utfordrende vi har på smørefronten. "Is i rubben" fra OL i Vancouver er vel det mest graverende eksempelet jeg kan komme på av smørebommerter, som selv eliten kan begå.

I motsetning til ekspertsmører Per Knut Aaland, så synes jeg ikke rubbing er noe for vanlige folk, derfor anbefaler jeg følgende. Legg på et tynt lag (veldig tynt) med sølvklister i bånn. La klisteret herde ute i kulda. Legg så på tørrvoks oppå. I dag tror jeg VR60 er å anbefale. Muligens vil det fungere med bare VR60+grunnvoks også, men hvis sporene blir blanke, vil det være en fordel med litt klister i bånn. Sølvklisteret er det minst seige klisteret, og således det som fungerer best på snø som er relativt finkorna.

Nye spor tirsdag: Alltid trofaste Lier har i dag kjørt de fleste løypene i Eikseterområdet, ink opp til Svarthamne, ned til Eggevollen, Løken, Skimten og runden på Storsteinsfjell. Drammen har kjørt på Spiralen, samt opp til Tverken og Skimtrunden.

Nye spor onsdag: Lier har i dag kjørt fra Eiksetra over Snaret og til Lelangen, Saga og Nykjua. Videre ned til Kanada og ut til Fallet.

Drammen melder på løypetelefonen at det er litt usikkert hvor mye som blir kjørt opp innover
, fordi det begyner å bli vått mange steder. Mye av det øvre løypenettet til Drammen ligger på myrer (Tverråsen, Kamstrupen, Skimtrunden) og er således utsatt når det faller regn og er varmt.

Men det er mye snø i marka, og skiføret vil helt sikkert holde seg til over påske. Om det blir skiføre i mai avhenger først og fremst av hvor mange netter med kuldegrader vi får i april, samt omfang og kvalitet på nedbøren :-)

3 kommentarer:

npmehren sa...

Takker for linken til "is i rubben". Jeg ble inspirert til å prøve rubb for andre gang i min skiløperkarriere, gikk fra Kanada til Nykjua like etter snøfallet på rubb satt med 160 sandpapir. Spikerfeste og upåklagelig gli på alt fra våt snø og 5 gr (litt sug her) til like under null og nysnø på trærne øverst. Beste ski jeg har hatt på slike forhold.

Gunnar Schei sa...

Ja rubb er spennende! hadde du noe fluorpulver i rubben? For å hindre ising altså?

npmehren sa...

Nei, ikke noe pulver eller spray av noe slag.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk