lørdag 4. desember 2010

Overraskende flotte forhold - overalt

Løypeoppdatering søndag morgen: Det har kommet 5cm snø, og løypekjørere er ute igjen. Drammen kjører lysløypenettet på Spiralen, opp til Landfall og Hvalsdammen, samt til Tverken og rundene på Skimten og Tverråsen (men ikke Kamstrupen). Det ser også ut til at Lier har kjørt i Eikseterområdet. På Konnerud kjøres et nå fra Dalen og Sagdamrunden.

Smøretips: Det er nå rundt -10 grader. Bruk CG6 og blå swix.

Rapport: Langtur sto på programmet lørdag, og turen gikk til Landfalltjern. Herfra ble de fleste løyper fram til Eiksetra (på kryss og tvers) inspisert i flere timer. Konklusjonen er at kvaliteten på såle og spor er overraskende god. Det har tross alt ikke kommet mye snø (60-70cm lett nysnø)

Kun et par steder (på Skimtrunden) kan man se litt stein, selv om en del planterester her og der kan se litt fareturende ut. Men jeg brukte konkurranseski, og de tok ikke skade.

Det var tidvis en kald fornøyelse, når stokken viser 20 blå på landfalltjern, og enda kaldere i diverse søkk og daler. Men inversjonen sørger for at tempen stiger opp mot langt mer behagelige -9 på Tverken og -7 på Skimten. Så flotte forhold kan jeg ikke huske så tidlig på vinteren - så og si alle løypene er kjørt opp (ikke Sauesetra, og Marimyr-Goliaten er ikke perfekt).

Det kjøres lite spor om dagen, pga stabile forhold og lite slitasje. Ikke mange å se i skogen i dag, til tross for glimrende forhold. Mange av de jeg så kom fra Oslotraktene, hvor det er lite snø :-)

Ej ger gald jeg fulgte mine egne smøretips, siden jeg hadde god glid og godt feste: Finslipte ski (ekstra fin struktur) glida med CH4. Tynne lag med grønn swix.

Ingen kommentarer:

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk