tirsdag 10. februar 2009

Alle løyper åpne

I dag er det kaldt, under -10 grader, og et lett snødryss. I dag kjører Nedre Eiker opp alle løyper i Ulevannsområdet, også de som kjøres relativt sjelden, slik som til Dypingen og Marivann rundt. Lier kjører fra Saga til Kanada i dag, muligens mer til kvelden. Drammen melder om løypearbeider ifm Hauern-traseen, men kjører også Kamstrupen og løypenettet på Skimten og ned til Sauesetra.

Jeg anbefaler i dag en tur fra Årkvisla til Sauesetra og Skimten og rundt Tverråsen på vei ned :-)
Smøretips: I dag ville jeg satsa på grønn swix og CH6, evnt blå swix hvis tempen stiger litt utover dagen. Det er meget enkelt å få feste.

1 kommentar:

Anonym sa...

Flott side med nyttig info!! Apropos stedsnavn langs løypa, så har jeg registrert at mange ikke vet hvor Brann er i Drammensmarka.
Går du fra Tverken innover mot Juvet, kommer du like etter dumpa oppover en lang, slak stigning. Dette er Brann på begge sider av løypa. Navnet kommer etter en skogbrann her i mellomkrigsåra.

På toppen av Brann heter det Locus Grubulus. - Tenk deg at du er på vei hjem etter en flott skitur på heia. Du stopper garantert her før du kjører ned Brann og nyter ettermiddagssola og tenker: Hva om jeg kunne slippe å dra ned til den grå og kalde byen, og kunne fortsatt det gode liv her oppe i frisk luft og stor utsikt...
Og Juvet som vi kjører ut i dag har arvet navnet fra der skiløypa gikk fram til 1958(?).(Litt mot sørøst) Da var det å stå ut den bratte bakken med det uungåelige "hoppet" i nedre del, en utfordring de fleste kviet seg til. Som gutt var jeg med min far og Oscar Haug for å merke traseen opp bekkedalen, som da var helt ufremkommelig. De fikk med seg skaukarer på dugnad og ryddet dalen med håndredskap. De store steinblokkene tok Mondrad'n seg av. Med TNT ble det enorme brak, steinen for til værs og kom ned igjen som "pussesand"!!Dugnadsgutta syntes det var storveis da kommunen ga sementrør som Whiskybekken den dag idag går gjennom under løypa nederst i det som egentlig heter Bekkeløypa.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk