lørdag 6. mai 2023

..og Lier kjører igjen, og igjen..

Det er faktisk veldig fine forhold i marka fremdeles. Det ble faktisk kjørt i går, fra Liersida og opp på Tverråsen og til Skimten, samt i Ulevannsområdet. Over 500 moh er det bortimot en meter snø og med kuldegrader om natta så er det skarpt og fint fremdeles. Litt bløtt midt på dagen, men skarpt og raskt føre igjen på kvelden. Jeg var ute torsdag kveld og traff flere likesinnede. Skiturer i mai er virkelig ikke dumt!

Anbefaler skøyteski nå på det skarpe føret. Det er også bra med Universalklister (helst grunnklister i bånn) morgen og kveld, mens det fort er rødklisterføre på dagtid. Nyt den siste snøen dere. Jeg går så lenge det er mulig og kommer til å ta skia fatt på 17.mai - garantert. Det store spørsmålet er: Blir det skiføre i juni???

9 kommentarer:

Runar sa...

Det ble ikke kjørt med maskin fra Liersida men enten en skuter eller atv med belter og sporsetter hengende etter. Beltene har noen steder i bløt snø i traseen gått langt ned og sporet står igjen oppe. Men bedr enn ingenting selvsagt. Men det er nok over nå, det blir vesentlig mildere og ikke nattefrost fremover så nå blir det fortgang i smeltinga.
Drammen driver og hogger trær i Tverråsjuvet, området er faktisk vernet så det er uforståelig, og ikke var det store drypp-problemer ned i løypa der heller. Nå har de ødelagt litt av mystikken i juvet synes jeg, og de skal sikkert hogge mer.
Nedafor Tverken det juver er det pr nå ikke skiføre...

Sesongen er avslutta for min del, 96 skiturer og godt over 200 mil som resultat får være bra nok.

Anonym sa...

Takk for rapportene gjennom vinteren, Gunnar og Runar.
På gjensyn til vinteren.
KF

Anonym sa...

Takk for skiførerapporter gjennom en lang sesong, ja!
Selv tok jeg min siste skitur 3. mai fra Landfalltjern. Det ble Skimtrunden og Tverråsrunden, og det var fortsatt overraskende mye sne.
Da er det bare å se frem til neste sesong.
God sommer!
JPN

Gunnar Schei sa...

jeg skal fortsette på ski gjennom mai så lenge det går - fortsatt god vinter! Med litt flaks blir det skiføre i juni og så igjen i oktober (kun 3 mnd uten skiføre..)

Runar sa...

Det hadde jeg også gjort Gunnar, om jeg hadde tilgang til bil. Men alle mine turer starter hjemmefra stort sett med skia på sekken - og nå må jeg gå minst til starten på Tverråsjuvet før skia kan brukes. For mye styr:-)
Så at Holtefjell ble kjørt for få dager siden, har ikke vært der på to måneder men antar det kan skjule seg gode forhold der fortsatt...

Runar sa...

Lå ute i helga på Touren vest for Goliaten, knapt snø igjen der i området. Gikk opp på Tverråsen i dag og det var ikke noe skiføre igjen der heller, så nå røyk vel 17de-Mai-skituren din Gunnar?

Gunnar Schei sa...

vi får se Runar :) det finnes andre plasser, feks opp til Svarthamna ;)

Gunnar Schei sa...

Da ble nok årets siste i Drammensmarka gjennomført i går, gikk opp til Svarhamna, det var bart enkelte plasser, men det var da sammenhengende skiføre en snau kilometer. Relativt nylig hogst i området forhindret at det var snø fra Grunnvann og opp slik som før, men fremdeles en bra tur. Takk for en flott vinter! MEd litt flaks blir det skiføre igjen i oktober!

Anonym sa...

Jepp. Skiføre i oktober:-)

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk