onsdag 31. januar 2024

Nullføre

Hei alle, det kom litt snø i går, og det er vel meldt litt nedbør i kveld også, uvisst av hvilken type. Men i skrivende stund er det nullføre, noe som alltid er krevende smøremessig. Swix V45 kan være ok, men muligens ikke myk nok, Swix VP50 er et annet tips som jeg ofte synes funker bra. Rode Violet er et tredje alternativ. Men små endringer i i temp, særlig mot mildere, vil gjøre at man trenger mykere voks. Ved regnvær er det klister som gjelder.

Ellers er det meldt mange varmegrader framover, både på fredag og lørdag, med kuldegrader innimellom. Dette vil bety klisterføre mest sannsynlig under hauern på lørdag. Jeg kommer tilbake med mer, og vil anbefale å lese smøretips på Bjørn Myhre sine hjemmesider, som pleier å legges ut dagen før.

Hovedløypene rundt Eiksetra, Tverråsen, Ulevann og Spiralen er kjørt i dag. Det er også kjørt fra Undersrud opp til Storsteinsfjell.

3 kommentarer:

Runar sa...


Jeg brukte Lierski til å se temperaturen i marka før, men han som driver den har dessverre lagt bort pc-varianten og har app kun for mobil, synd for de som ikke bruker smartmobil. Det var genialt å se faktisk temperatur på fler steder i marka for da var smørevalget enklere. Yr bommer temmelig mye, i dag sier de rundt pluss en grad ved Tverken. For vel ei uke sia meldte de +6 der og jeg valgte felleski, men det viste seg å være finfine tørre forhold og under null grader...
...Og så synes jeg de kan kjøre løypene fra Landfalltjern nå!

Anonym sa...

Gått Kamstrup til Ulevann og Korpetjernsrunden med retur samme vei.Der det ikke var nykjørt på drammenssida, kunne en gå med blå extra, måtte opp til vp50 deretter. Vinglete å gå i de ukjørte løypene, anbefaler å starte annetsteds enn Landfalltjern.

Anonym sa...

Vært litt rundt i marka i dag. Best forhold i høyden på Tverråsen bl.a. Tror det blir bra forhold til Hauern i morra, antagelig ganske raske spor i de lavere delene av traseen for de som er tidlig på'n. Jeg gikk selvfølgelig med feller som dekket alt i dag med feste hele veien fra Landfalltjern. Noen hadde på vr60, med nødvendig kladding når de kom opp i den tørre snøen ovafor Tverken/juvet.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk