torsdag 24. mars 2016

Hvordan liker du Nye Kamstrupen?

Da er sesongen definitivt på hell. Det vil være skiføre noen dager til, og hvem vet - kanskje kommer det mer snø som forlenger sesongen?

Uansett, jeg vil stille dere alle et spørsmål, jeg tror mange er opptatt av det: Hva synes dere om den nye Kamstrupløypa? Traseen ble lagt om denne sesongen og reaksjonene har vært mange. Alt fra forståelse for vanskelighetene med å kjøre løyper over myrene i år med lite snø og mye mildvær, til "alt var bedre før"-argumenter.

Jeg vil ikke legge noen føringer på debatten, men ber dere alle om å legge igjen kommentarer og benytte avstemningen. Så får vi se da!

6 kommentarer:

Runar sa...

Jeg skrev epost til ringstad i høst da de gikk inn med gravemaskin for å lage den nye traseen da jeg syntes inngrepene var store med dreneringsgrøfter/rør og fyllinger med tømmer/torv enkelte steder bl.a, disse tingene ser man jo ikke om vinteren.
For å gjøre historien kort - det dreier seg ikke bare om at gamle Kamstrup angivelig var for våt i partier slik at de ville ha den på tørrere grunn, men at de ønsker å lage en kombinert sykkel/ski-trase over til Eikersida for å få en sammenhengende sykkelvei over til Glitre etterhvert, og for å avlaste sykkeltrafikken ellers i marka som har ødelagt en del myrpartier og fine stier. Jeg tror neppe stisyklister flest vil følge den nye Kamstrup, eller rettere - jeg vet de ikke vil gjøre det.
Jeg mener at det våte stedet i ei markant dump i starten etter krysset Bolstadvei/Kamstrup kunne vært løst på andre måter med mindre inngrep, her kunne de fulgt gamle traseen rett frem og lagt en bro over dumpa istedenfor å gå opp til høyre med en relativt unødvendig brå sving og så lage en rørlagt fylling i dumpa. 100 m etter det kunne de valgt samme løsning med bro/kavler(tømmerfylling med torv på) eller en drenering over myra ved tokroningen(mini-pytt på høyre side) istedetfor å gå rundt berget på sydsida, her var det uansett aldri problematisk vått.
Ved første store myra rett etterpå mener jeg det er relativt ok at de har lagt løypa rundt da det kunne bli isete og myra "trengte mye snø" og litt frost for å kunne kjøres, bedre å legge løypa rundt enn å ødelegge hele myra med drenering mener jeg.

En helt annen historie er hva de har gjort etter Grandalen(det mørke søkket med bratt bakke ut av). Etter denne kunne de fint ha fulgt gamle traseen for skiløypa og lagt sykkeltrasen ett annet sted, f.eks der de har den nå eller inn sti til høyre på toppen av Grandalen(denne brukes allerede av syklister og kommer innpå blåmerkan rett før Stormyrpytt, dette ville gitt mindre inngrep totalt sett). Grunnen til at de kunne kjørt skiløypa i gamle traseen er at de to stedene det var litt vått, omtrent etter 200m etter en brå sving(med en markant stein satt på høykant) samt ved utløpet av Stormyrpytt, så kunne det med enkle midler ha blitt tørr løype med litt drenering/en kavel første stedet og en bro over bekken ved siste.

Alt i alt mener jeg at inngrepene ble unødvendig store og dels unødvendige noen av dem - OG - viktigst mtp det Gunnar lurer på nemlig hva vi synes om nye Kamstrup -
Den siste biten over myrene fra toppen av Grandalen har blitt altfor krapp-svingete og det var vesentlig vakrere i den gamle som gikk relativt rett over de vakre myrene forbi Stormyrpytt til Marimyr. Kamstrup-magien av å suse over myrene i åpen furuskog er for meg borte! Jeg håper flest mulig kontakter naturforvaltninga og ber dem kjøre over myrene etter grandalen som før.

Torleif sa...

Får ikke opp noe avstemming på mobil, men jeg liker den dårlig. Spesielt at det magiske siste stykket fra toppen av Grøndalen forbi storemyrputt er borte ��

Anonym sa...

Har ikke fått gått Kamstrupen i år, av ulike årsaker. Er det forhold til å prøve der fredag formiddag tror dere?

Anonym sa...

Anonym ang Kamstrup:

Kamstrupløypa er nok hard etter nattefrosten, for to dager siden var den hard fortsatt i 11 tida på formiddagen, antagelig vil sola om den kommer tine opp sporet.

Gunnar Schei sa...

Gikk kamstrup i går tidlig, den var ikke hard da og er det neppe nå heller. Veldig bra forhold faktisk

Anonym sa...

Har gått nye Kamstrupen en gang denne vinteren og ble svært skuffet. Mulig den kan kjøres før myrene er skikkelig frosset, men den krever utvilsomt mer snø for å bli bra. Da jeg gikk der var det brukbart med snø ellers i marka, men i nye Kamstrupen stakk det fram både stein og is et par steder... I tillegg hadde den to-tre alt for krappe svinger på skarpt føre, med ploging, skrensing og ekstra slitasje på smøring som resultat. Som naturopplevelse var også den nye traséen en særdeles sørgelig affære, slik det nå kjøres må man helt til Skimtrunden for å oppleve Drammensmarkas magi, mens man tidligere kunne oppleve dette rett ovenfor Turheisen...

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk