tirsdag 5. mars 2013

Kort føremelding

Det er nå jevnt mange plussgrader på dagen, og bare såvidt minusgrader på natta, så skiføret er på hell. Riktignok er det meldt kaldere mot helga, så det er meget sannsynlig at skiføret vil holde fram til påske.

I dag har det blitt kjørt i Lier, fra Eggevollen til Eiksetra og Svarthamna, samt opp på Tverråsen, Skimten og Storsteinsfjell. I går ble løypene mot Kanada kjørt. Drammen har kjørt på Spiralen, opp til Tverken, samt både Skimtrunden og Sauesetra (sistnevnte kjøres sjelden).

Det er nå realt klisterføre. Jeg anbefaler et tynt-tynt lag isklister i bånn, dette må smeltes inn og avkjøles. Deretter legges det på aktuell klister, feks Rode Multigrade, eller Swix VM-universal.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Er det noen som vet hvordan forholdene er fra Røine eller Øverskogen inn mot Breiliflaket ? Lurer på å ta en tur onsdag 5.mars. Er det ene egen telefon med føremelding for løyepene ? Føretelefonen for Lier, tlf 81550690 dekker ikke dette området etter hva jeg forstår. Noe annet nummer man kan ringe for å sjekke ut om det er kjørt løyper ?
Erling

Per Olav Horne sa...

Velkommen tilbake fra de svenske skogene Gunnar. Er du fornøyd med turen og hadde du feste, evt hva hadde du på. Gikk selv Öppet spår forrige søndag og hadde ikke feste i det hele tatt, men en j.. glid.

Anonym sa...

Skiføret på hell.. ?? det stemmer i hvertfall ikke i Vestmarka eller på Sollihøgda noen få km unna. Unntatt i solhelingene har det knapt smeltet. I nykjørte spor i går kveld var isklister med tørrvoks glimrende.

Anonym sa...

Hva med skisporet.no - stemmer ikke denne. Atle

Anonym sa...

Fant ut av det med Røine - Breili som ikke oppdateres på skisporet.no. Mulig at Anders Haverstad i Lier legger ut meldinger på løypetelefonen av og til, men jeg ringte direkte til Knut Fuglerud, 917 86 443 som kunne gi opplysninger. Det er ikke kjørt opp siden fredag, så masse rusk i sporet pga vindvær i helgen.
Erling

Anonym sa...

Gikk drafnkollen - hellashytta igår. Ekstremt mye rusk i sporet. Og selv om jeg var der kun få timer etter løypemaskinen hadde en hel del gått på beina der, selv i sporet (!)

Gunnar Schei sa...

aner ikke hvordan det står til på Breili fra Røine, det er mange spor som ikke oppdaters på skisporet.no, ikke alle maskiner har GPS-utstyret som kreves

Gunnar Schei sa...

Det var fint i Sverige Per Olav, jeg gikk på FC8 pulver og VR45, med litt Rode multigrade i tråkket.

Hadde godt feste, men sleit litt med gliden utover dagen da forholdene endra seg mye, og mye sukkersnø og dårlige spor.

Er fornøyd med gjennomføringen :)

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk