fredag 5. mars 2021

Bløtt på dagen, skarpt ellers

Det har vært en uke med vekslende forhold, de ter relativt kaldt om natta og skarpt føre fra ca kl 1 på ettermiddagen fram til sola tar tak på morgenen. Så midt på dagen er det ganske bløtt og sugende føre, men så snart sola ikke tar tak i løypene blir det ganske fort skarpt føre.

Det ligger mellomn 80 og 120 cm snø i løypene nå, så jeg er ikke bekymra for skiføret, det burde holde seg bra i hvert fall gjennom påska, og hvem vet - kanskje får vi et påfyll av snø i mars? Det pleier vi jo.

Jeg anbefaler derfor å smøre skiene med et grunnklister i bånn for å øke slitasjestyrken. Lurt å bruke sandpapir i festesonene for at smøringen skal sitte bedre. Bruk et universalklister oppå som virker på begge siden av 0 grader. Det er ganske lett å smøre slik det er nå, men ikke legg for tjukt lag med klister.

Jeg har møtt flere som har godt feste med felleski, men som sliter litt når det blir isete. Og gliden er så som så, blir det meldt om.

Nå før helga har det blitt kjørt følgende steder, og her er det gode forhold:
- Drammen har kjørt fra Sparavollen og oppover til Tverken, Skimten og Kamstrupen samt marimyr via Goliaten.
- Lier har kjørt Eggevollen-Eiksetra, fra Avdel og  rundt Tverråsen. Det e også fine forhold til Svarthamna som vanlig. I går ble det kjørt fra Kanada til Saga, samt ut til Fallet. Fine forhold i dette området.
- "Nedre Eiker" har kjørt Ulevann-Solbergvann-Kamstrupen og Marivann rundt. Det har tidlgiere i uka blitt kjørt rundt Vrangla og ned til Glitre

Ingen kommentarer:

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk