tirsdag 19. februar 2019

Panser nå. Hva med litt fresing?

Ute på kveldstur i måneskinnet i kveld. Beinharde løyper fra Landfall til krysset ved toppen av Vinterjuvet. Ikke kjørt siden søndag. Derfra bar det inn på Tverråsrunden hvor Lier har kjørt i dag. Et helt annet føre. Nedoverbakkene blir litt vel heftige etter min smak når det er så hardt som nå.

Slitasjen på festesmurning er også stor. Isklister i bunn og universal på toppen fungerte helt greit, men forsvant relativt fort, til tross for at det er smeltet på lagvis. Regner med at det freses snart, det skulle være nok dybde å frese i fremdeles. Også spent på hva det varslede snøværet i morgen kveld kan bidra med.

8 kommentarer:

Megalep sa...

Var slitasjen på festesmøringa stor også på Tverråsen der det var kjørt i dag? Var der på Søndag og da var det ganske grovfrest, relativt humpete i sporene i partier.

Dagis sa...

Snøen er grovkornet og det sliter der også, men det blir uansett langt bedre enn der det ikke er frest. Jeg hadde vel ikke så mye igjen å slite av da jeg var kommet dit. Fint å stake på skarpt føre da.

Anonym sa...

Kjempeflott med nykjørte spor i dag. Gikk Underlia til Skimten. Skarpt føre, men gikk på feller, så derfor godt feste.
Så er det de med skøyteski da..... Sukk!

Anonym sa...

De kommer til å fortsette med skøyting i klassisktraseer helt frem til alle de møter underveis stopper dem og sier fra at det er ugreit å ødelegge løypene for alle andre, så mange konfrontasjoner vil de færreste av dem orke å ta. Når knapt noen tør å stoppe dem og si fra fortsetter de selvsagt. Jeg stopper stort sett alle som driver med det, det blir ikke trivelig stemning men noen må faktisk gjøre jobben med å oppdra disse personene.

Megalep sa...

Ser ut til at noe har skjedd med løypemaskinen til Drammen. Jeg møtte og hilste på han på Kamstrup oppå heia før Grandalen da han var på vei retning Bolstadveien/Langemyr. På min retur over Langemyr etter etpar runder i marka så jeg at han ikke hadde kommet ut fra Kamstrup. Får håpe han ikke har blitt syk på noe vis da, at det bare er maskinen som er havarert..

Dagis sa...

Vi håper det er udramatisk. Hvordan var føret? Hva smurte du med i dag?

Megalep sa...

Jeg gikk med feller så jeg kan ikke gi noe godt tips dessverre. Det var absolutt best feste og glid for meg på Goliatrunden som førstemann i nykjørt løype og noe mindre godt oppover fra Tverken og oppe på åsen. Det var ising hele tiden på brillene mine og jeg vil tro det også iset lett i sporene da de var ganske glatte. Vil anta at vr45 eller et hakk mykere ville fungert best, men her gjetter jeg bare.

Megalep sa...

Pga litt underkjølt regn er nå løypene dekket av et tynt islag på noen få millimeters tykkelse, ikke enkelt å smøre. Hadde ikke med klister men forsøkte med fra vr45 i bunn og opptil vr70 uten at det hjalp stort, det slites også av lynraskt. Stake eller klisterføre. Evnt feller.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk