søndag 1. september 2013

Høsten er her - når kommer snøen?

Vel, når jeg kikker ut så er dte liten forskjell fra i går, og man kan vel fremdeles kalle dette for seinsommer? Men det er pr definisjon første høstdag i dag, og oppkjøringen til vintersesongen starter for alvor. Mange spørsmål dukker opp: Har det vært trent nok i sommer? Er skiparken oppdatert? Er treningsmålene satt? og ikke minst: Når kommer SNØEN??

Tidligere vintre har vist at det er meget usikkert når snøen kommer. De siste årene har det vært variabelt:
- i 2008 kom snøen 29.oktober
- i 2009 var det 2.november
- i 2010 var det 9. november
- i 2011 var det 6. desember
- i 2012 var det 29. oktober, selv om det først var 26.november at det ble satt spor.

Etter en strålende sommer av den gode gamle sorten, satser vi på en snørik vinter, eller hva? Velkommen til en ny ski- og bloggsesong!

7 kommentarer:

Dagis sa...

Vi satser på en tidlig, lang og snørik vinter. Enn så lenge får vi rulle. Gleder meg og regner med bloggen din Gunnar!

Torleif sa...

Gleder meg :)

Anonym sa...

Gunnar: Vet du noe om traseen i katthusdalen er reparert (etter flommen i 2012) nå?

Vet du om andre løyper som blir nye eller er forbedret foran årets skisesong?

Anonym sa...

Jeg håper kommunen snart kunne utbedret det bratte skaret i Saueseterkleiva på vei opp mot Skimten. Løypemaskinen kommer ikke opp her, men må kjøre ned igjen og rundt hele Skimten. Det er steinete og kronglete der, og det kreves endel snø for å bruke denne traseen. Dette er en fin runde ut fra Skimten og tilbake til Årkvisla eller Spiralen. Om sommeren kunne dette også vært en fin-fin tur på sykkel. Men slik som det er i dette skaret i dag så er det store steiner og hullete og glatt og sleipt i regnevær (også for turgåere) og ikke særlig sykkelvennlig. Litt med livet som innsats på sykkel ut her.... Kommunen burde kjørt på litt pukk i skaret her (det går traktorvei helt fram) så hadde dette blit en super runde både på ski og sykkel!

Daniel Lillegård sa...

Rulleskia er flittig i bruk nå om dagen. Jeg gleder meg som et lite barn til snøen kommer!

Daniel Lillegård sa...

Rulleskia er flittig i bruk nå om dagen. Jeg gleder meg som et lite barn til snøen kommer!

Kaptein sa...

Tips: Hvis man skal med sykkel fra Skimten til Sauesetra - Årkvisla så er det mye bedre å følge blåmerkingen og få en flott nedkjøring til krysset ved 5-minuttern (Granli) enn å følge skitraseen lenger øst ned skaret.

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk