mandag 31. januar 2011

Oppdaterte smøretips - og spor

I dag har Lier kjørt Eggevollen-Eiksetra, både lysløypa og gamleløypa. Drammen har kjørt hele lysløypenettet, alle 3 veiene til Tverken og Skimtrunden.

Smøretips: I skrivende stund er det -2 grader. Tidligere i dag har tempen vært i nærheten av 0 grader. Dette kan være utfordrende, men her er tipset: Bruk Rode Multigrade (lilla variant) dersom det er kaldere enn -0,5. Du må gjerne benytte VR 50 i stedet, men denne er noe mykere.

Dersom sporene er glaserte, eller tempen bikker rett over 0, så vil jeg anbefale VR55/60.

Det er ikke tid for klister ennå, men det kan være en ide om det blir varmt i flere dager, slik at snøen omdannes, eller sporene bli glaserte. Men da bare som et tynt underlag, med voks oppå. Husk at snøen skal være ganske grov før vi trenger klister som eneste festesmøring, og at det finnes et overgangsklister, feks Rode silver, som fungerer godt når gammel og ny snø blandes sammen.

Ingen kommentarer:

Ettermiddagssol mot Svarthamna

Ettermiddagssol mot Svarthamna
En vårdag (?) i april

Bloggurat

Bloggurat

Bloggarkiv

Om denne bloggen

Skiføret i Drammensmarka er en blogg om nettopp skiføret i Drammensmarka. Fra tid til annen legger jeg inn turrapporter, turforslag o.l. Men i hovedsak er bloggen en hjelp til de som vil vite om forholdene i Drammensmarka.

Jeg poster hver dag det er endringer i forholdene, slik at du kan være trygg på at informasjonen er oppdatert. Siden jeg ikke har anledning til å løpe rundt i skogen hele dagen, baserer jeg meg ikke bare på egne observasjoner, men også på løypetelefonen og tips fra andre skiløpere.

Følgere

Bidragsytere

Google søk

Tilpasset søk